Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

ACO legt aanpassingen LMP2-auto's uit: "Geen paddock creëren waar ze allemaal van hun auto af willen..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 oktober 2017 22:08 • Print artikel

Tijdens het weekend van de 6 uur van Fuji maakte de ACO bekend dat de chassisbouwers Onroak, Dallara en Riley-Multimatic de mogelijkheid krijgen om voor het volgend jaar een evolutie van hun LMP2-auto door te mogen voeren. Hiermee moeten de prototypes op het niveau van de Oreca 07 komen. Nu laat de organisatie blijken dat er verschillende soorten updates voor de auto’s mogen worden doorgevoerd, die overigens nog bepaald moeten gaan worden.

Dallara LMP2

“Alle auto’s hebben niet hetzelfde gat in het prestatieniveau, dus staan we niet hetzelfde toe voor elke auto”, vertelde sportief directeur van de ACO, Vincent Beaumesnil tegen Sportscar365. “Iedereen krijgt een specifieke ontwikkeling toegestaan, die gebaseerd is op de technische discussie tussen de technische jongens, met het doel om een technische vooruitgang te boeken. Alleen Riley krijgt toestemming om aan de auto te werken. Voor Dallara en Ligier het alleen de aerodynamica.”

Dat betekent dus dat Multimatic voor de Riley LMP2 significante aanpassingen gaat doorvoeren, die zowel mechanisch als aerodynamisch zijn. Ligier en Dallara gaan alleen kleine evoluties doorvoeren, die minder ver gaan. “We hebben wat informatie en enige doelen, maar het moet echt allemaal nog afgerond worden wat ze gaan doen aan de auto”, vertelde de Fransman. “Wanneer we het doel hebben gecommuniceerd, gaan ze exact bepalen wat ze aan de auto gaan doen.”

Vincent Beaumesnil zei dat de updates gevalideerd gaan worden in de windtunnel. Dit gaat in samenwerking met de door de IMSA georganiseerde balance of performance (BOP), die in december gaat plaatsvinden.

“Het is een krappe deadline, maar voor het einde van het jaar is het allemaal onder controle”, zei de sportief directeur. De updates, welke door Oreca als straf wordt beschouwd, hebben als doel om het LMP2-veld dichter bij elkaar te brengen. Niet om het Franse merk voorbij te steken", benadrukte Beaumesnil.

“Als de winst groter is dan we toestaan, moet het veranderd worden”, legde de Fransman uit. “We tolereren geen ontwikkelingen waarbij Oreca voorbij gestreefd wordt! Dat zou nonsens zijn. We moeten dat uitgangspunt respecteren. Het helpt ze slechts terug in het spelletje.” De LMP2-regels zijn zodanig, zei de ACO-directeur, dat deze gratis beschikbaar gesteld moeten worden aan de teams. Waarbij de Fransman blijft benadrukken dat het geen balance of performance is, wat volgens de regels niet is toegestaan. "Dat is waarom we vier jaar dezelfde auto’s hebben en slechts vier constructeurs. We doen het zo, omdat de constructeurs dan meer auto’s kunnen verkopen, er sprake is van betere prijzen en ze een betere service kunnen verlenen. Als sommige auto’s niet competitief zijn, gaat dat een probleem veroorzaken op de LMP2-markt. We willen zeker stellen dat we niet een paddock creëren waar ze allemaal van hun auto af willen.”


MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS