Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24 Uren van Le Mans: Nieuwe Porsche 911 RSR eindigt net naast het podium bij zijn Le Mans debuut

Uitgegeven door Peter Vader • 18 juni 2017 20:25 • Print artikel

LE MANS - Met een bewonderenswaardig debuut in de Le Mans 24 Hours waarvan 258.000 fans getuige waren, liet de nieuwe Porsche 911 RSR zijn potentieel en betrouwbaarheid zien. Bij de 85e editie van de Franse lange afstandsklassieker lag de 510 pk tellende raceauto, gebaseerd op de zevende generatie van de iconische 911, regelmatig aan de leiding en was hij op weg naar een podium plaats. Echter, na 340 ronden vol spanning en drama op het legendarische 13.629 kilometer lange Circuit des 24 Heures, moest Richard Lietz en zijn Franse teamgenoten Frédéric Makowiecki en Patrick Pilet met een vierde plaats genoegen nemen in de felbegeerde GTE-Pro-klasse. Een ongeplande pitstop, als gevolg van een schade aan een band, beroofde hen van alle hoop om een podiumplek te behalen bij de zwaarste auto race in de wereld.

911 RSR Le Mans

Onder een fel brandende zon en temperaturen van circa 30 graden Celsius werden op zaterdagmiddag om 15:00 uur 60 voertuigen op weg gestuurd om 24 uur te gaan racen op het wereldberoemde circuit in het departement Sarthe in West-Frankrijk. De twee nieuwe 911 RSR, die voor het eerst in Le Mans door het Porsche GT Team werden ingezet, voltooiden het eerste deel van de race probleemloos. Het enige incident op het Circuit des 24 Heures, die de coureurs een cocktail van een permanente racebaan en normale, nationale wegen voorschotelt, was toen de #92 Porsche 911 RSR in een botsing verwikkeld raakte. In de ultrasnelle bocht 1 werd hij door een concurrent geraakt en moest hij terugkeren naar de pits. Hieraan voorafgaand bevonden Michael Christensen, Kévin Estre en Dirk Werner zich regelmatig op de tweede plaats. Dankzij een perfecte racestrategie en snelle pitstops werd de verloren tijd weer teruggewonnen. In de nacht kwam er echter een einde aan hun inzet: na 179 ronden verloor een af en toe zelfs aan de leiding liggende Michael Christensen de controle over zijn 911 RSR, toen hij in de Ford-chicane met de achterkant in de bandenmuur verdween.

null

In de tweede helft van de race pakten hun teamgenoten in de #91 Porsche 911 RSR de leidende rol over. Op zondagmorgen ging Patrick Pilet voor de eerste keer aan kop in het zeer sterke GT-veld, na vlekkeloze stints van hemzelf en zijn teamgenoten Richard Lietz en Frédéric Makowiecki. In de laatste fase van de race leken alle seinen op groen te staan voor op zijn minst een podiumresultaat. Met nog anderhalf uur te gaan voor de finishvlag lag Frédéric Makowiecki op de derde plaats. Maar het mocht niet zo zijn, een ‘puncture’ veroorzaakte een beschadiging aan een band en dwong hem een uur voor het einde een ongeplande pitstop uit te voeren. Weg podium!

null

In de GTE-Am-klasse hadden Porsche-klanten teams vier 2015-spec 911 RSR ingeschreven. Het beste resultaat werd behaald door de 911 van Dempsey Proton Racing, zij werden zesde in hun klasse. De #77-auto werd beurtelings gereden door Porsche Young Professional Matteo Cairoli en de Duitse coureurs Christian Ried en Marvin Dienst.

null

Resultaten Porsche 911 in de 24 Uren van Le Mans 2017:

GTE-Pro divisie
1. Turner/Adam/Serra (GB/GB/BRA), Aston Martin, 340 laps
2. Priaulx/Tincknell/Derani (GB/GB/BRA), Ford GT, 340
3. Magnussen/Garcia/Taylor (DK/E/USA), Chevrolet Corvette, 340
4. Lietz/Makowiecki/Pilet (A/F/F), Porsche 911 RSR, 340
5. Rigon/Bird/Molina (I/GB/E), Ferrari 488 GTE, 340
6. Hand/Müller/Kanaan (USA/D/BRA), Ford GT, 339
7. Briscoe/Westbrook/Dixon (AUS/GB/AUS), Ford GT, 337
8. Gavin/Milner/Fässler (GB/USA/CH), Chevrolet Corvette, 335
9. Thiim/Soerensen/Stanaway (DK/DK/NZ), Aston Martin, 334
10. Mücke/Pla/Johnson (D/F/USA), Ford GT, 332
12. Christensen/Estre/Werner (DK/F/D), Porsche 911 RSR, 179

GTE-Am divisie
1. Smith/Stevens/Vanthoor (GB/GB/B), Ferrari 488 GTE, 333 laps
2. Cameron/Scott/Cioci (GB/GB/I), Ferrari 488 GTE, 331
3. Yoluc/Hankey/Bell (TR/IRL/GB), Aston Martin, 331
6. Ried/Cairoli/Dienst (D/I/D), Porsche 911 RSR, 329
9. Long/Al Faisal/Hedlund (USA/KSA/USA), Porsche 911 RSR, 329
10. Wainwright/Barker/Foster (GB/GB/GB), Porsche 911 RSR, 328

null










MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS