Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

24 Uren van Le Mans na 8 uur: Toyota leidt soeverein, Ho-Pin Tung tweede in LMP2

Uitgegeven door Miguel Bosch • 17 juni 2017 21:55 • Print artikel

Met de zon onder de horizon gaat de 24 Uur van Le Mans de korte nacht in. Na acht uur racen op het Circuit de la Sarthe gaat Toyota nog altijd aan de leiding. Mike Conway, Kamui Kobayashi en Stéphane Sarrazin zijn soeverein in hun positie op kop. Ho-Pin Tung is de snelste Nederlander, de Velpenaar jaagt in de LMP2-klasse op de leiding.



De enduranceklassieker ging traditiegetrouw om 15 uur lokale tijd van start. Onder een strakblauwe hemel leidde Mike Conway het 60-auto’s tellende veld naar de Franse vlag. Na enkele scrimmages in de openingsuren met de zusterauto van Sébastien Buemi, Anthony Davidson en Kazuki Nakajima, wist de nummer 7 Toyota zich eindelijk los te rijden van de achtervolgers. Daarachter vochten de nummer 8 Toyota en nummer 1 Porsche om de tweede plaats, waarbij de slag pas na een derde van de wedstrijd gewonnen werd door Porsche. Een probleem met een van de elektromotoren van de Toyota dwongen de TS050 na acht uur racen de pits in voor een lange servicebeurt.

Waar de derde Toyota van José María López, Yuji Kunimoto en Nicolas Lapierre op een ronde achterstand alles op alles zetten om de leiders bij te houden, is de nummer 2 Porsche van Timo Bernard, Brendon Hartley en Earl Bamber al vrijwel kansloos nadat de bolide lange tijd in de garage doorbracht om een kapotte vooras te repareren. De Porsche rijdt op 19 ronden achterstand rond, maar loopt wel in op de nummer 8 Toyota die nog altijd in de garage staat voor vervanging van een kapotte elektromotor.



In de LMP2-klasse maakt Rebellion Racing de dienst uit. Leiders Nelsinho Piquet, Mathias Beche en David Heinemeier Hansson hebben 11 seconden voorsprong op teamgenoten Nico Prost, Bruno Senna en Julien Canal, en 40 seconden op nummer drie, de Jackie Chan DC Racing LMP2 van Nederlander Ho-Pin Tung en teamgenoten Thomas Laurent en Oliver Jarvis. Hoewel de race van Tung’s team niet foutloos is, is het Chinese team de enige die de Rebellions nog enigszins kan bijhouden.

Racing Team Nederland rijdt op de achttiende plaats rond. De openingsstint werd door Frits van Eerd gedaan, die vooral zijn eigen tempo reed en uit de problemen probeerde te blijven. De Jumbo Supermarkten-directeur was niet tevreden over de afstelling van de auto, wat betekende dat er voor Rubens Barrichello werk aan de winkel was. De aanpassingen die de Braziliaan doorvoerde, begonnen met het aanbreken van de avond hun vruchten af te werpen. Een fout van Jan Lammers kostte het team enige tijd om de schade te repareren, maar de Nederlandse equipe is inmiddels weer onderweg met zeven ronde achterstand op Rebellion.



Jeroen Bleekemolen zag Ricky Taylor de start voor Keating Motorsports op zich nemen. De keuze voor de talentvolle Amerikaan bleek de juiste, getuige zijn opmars door het LMP2-veld. Een fout van teameigenaar en coureur Ben Keating, die bij een onstuimige inhaalactie op een Porsche 991 RSR de controle over zijn Riley Mk.30 verloor, heeft de renstal veel tijd gekost. Op 21 ronden achterstand ligt het Amerikaanse team op de laatste plaats van de nog rijdende LMP2’s.

Rik Breukers kent het hele weekend al problemen met de auto en die zijn voor de race niet opgelost. Zijn ARC Bratislava-team heeft al bijna een derde van de race gemist maar rijdt inmiddels weer rond.

Keating was niet de enige LMP2-coureur die betrokken was bij een ongeval. Vroeg in de race schakelde Roman Rusinov in de G-Drive TDS Racing Oreca zichzelf en de nummer 88 Proton Porsche van Khalid Al Qubaisi uit. Een andere TDS Racing-bolide, met Matthieu Vaxivière achter het stuur, veroorzaakte een zwaar ongeval waarbij Pierre Kaffer in de Risi Competizione Ferrari 488 GTE op Mulsanne Straight de vangrail in werd gereden.



GTE-Pro wordt gedomineerd door Aston Martin. Het Britse merk gaat met de nummer 97 Vantage aan de leiding. Ford heeft de nummer 67 bolide op de tweede plaats rijden, op 17 seconden van de leider. Eerder op de dag lag de nummer 95 Aston Martin Vantage nog op kop, totdat een lekke band Nicki Thiim de leiding kostte. Thiim en teamgenoten Marco Sørensen en Richie Stanaway moesten na het wisselen van de banden van achteren beginnen, maar zijn inmiddels opgeklommen naar de derde plaats in hun klasse en lopen in op de Ford GT van Harry Tincknell, Andy Priaulx en Pipo Derani.

De enige Vlaming in de wedstrijd, Dries Vanthoor, gaat aan de leiding in de GTE-Am-klasse. Door foutloos te blijven in de middag en vroege avond, kon JMW Motorsport optimaal profiteren van een klapband van GTE-Am-leider Pedro Lamy in de Aston Martin en de eerste plaats overnemen.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS