Karting • KNAF

IAME X30 in opkomst: KNAF Cup Iame X30 Netherlands en X30 Challenge Benelux Open

Uitgegeven door Bas Kaligis • 9 december 2015 15:49 • Print artikel

De Iame X30 is in opkomst en wordt steeds populairder in kartland. In Nederland en BelgiŽ zijn de startvelden al steeds groter aan het worden, zo bewijzen de races in BelgiŽ en Nederland. Voor Nederland wordt er door organisator CPoint de KNAF CUP IAME X30 NETHERLANDS gelanceerd in 2016. Zowel CPoint als ASAF hebben hun krachten gebundeld voor de IAME X30 CHALLENGE BENELUX OPEN. ďGedurende de afgelopen maanden zijn we hard aan het werk geweest om dit nieuwe kampioenschap de nodige glans te geven en zijn daartoe in overleg getreden met de KNAF en onze collega organisator in BelgiŽ, ASAF - RACB. We zijn samen gekomen tot het maximale wat je direct als organisaties kunt doen in het belang van je rijders; het instellen van een gezamenlijk kampioenschap met internationaal aanzien naast de eigen nationale kampioenschappen, waardoor het deelnemersaantal wordt gemaximaliseerdĒ, legde de organisatie in handen van Casper Reinders uit.

Iame X30 kalender KNAF Cup Iame X30 Netherlands en X30 Challenge Benelux Open

IAME X30 CHALLENGE BENELUX OPEN
Hoe gaat het plaatje er uit zien:
Iedere organisatie, Cpoint en ASAF, organiseert in samenwerking met haar ASN de officiŽle nationale IAME X30 CHALLENGE. Voor Nederland is dat de KNAF CUP IAME X30 NETHERLANDS. De KNAF CUP omvat vijf wedstrijden (met een open datum voor een zesde) op de banen Genk, Mariembourg, Francorchamps en Emmen (2x).

ďDe drie wedstrijden in BelgiŽ; Genk, Mariembourg en Francorchamps, worden in gezamenlijkheid met ASAF georganiseerd en vormen samen de IAME X30 CHALLENGE BENELUX OPENĒ, licht Reinders toe. ďDe Nederlandse deelnemers krijgen in deze wedstrijden tevens de punten voor de KNAF CUP toegekend. De KNAF CUP wordt gecomplementeerd met twee Nederlandse wedstrijden in Emmen. Kort gezegd: Vijf wedstrijden KNAF CUP, waarvan de drie Belgische wedstrijden gezamenlijk met de ASAF het BENELUX OPEN vormen. Bam meteen twee kampioenschappen waarin je strijdt! We racen op banen die de wedstrijdserie recht doen, banen met internationale allure, waardoor we een geweldig kartseizoen tegemoet gaan.

Licentie
De licentie voor Nederlandse rijders wordt door de KNAF verstrekt; Clublicentie ‚ā¨ 85,00 . Een weekendlicentie kan door Nederlandse rijders bij de KNAF worden aangevraagd voor incidentele deelname.
Informatie, reglementen en inschrijving
Op de IAME site wordt ruimte voor het kampioenschap ingericht.
De link: http://www.iame.it

Daarnaast kan uiteraard informatie worden ingewonnen via email info@knafcupiame.nl
Bijzonderheden zullen verder worden geplaatst op de informatiesite www.kartlife.nl en de Facebook pagina KNAF CUP IAME X30 NETHERLANDS .

Toegelaten motoren

Uitsluitend motoren afkomstig van de Nederlandse of Belgische importeur worden toegelaten. Voor buitenlandse motoren kan men contact opnemen met de betreffende importeur via uw dealer.
De Nederlandse importeur: PDB Racing Vlaardingen, Peter en Nick de Bruijn:
pdb@pdbracing.nl
De Belgische importeur: Iame Belgium Mariembourg, Thierry Lepinne :
info@eurokarting.be


Klassen en motoren
MINI-PARILLA
Leeftijd: vanaf 8 jaar (het jaar dat men 8 jaar wordt) / 12 jaar max (het jaar dat men 12 wordt).
Motor: V2007 Parilla Mini-Swift promotional engine (luchtgekoeld).
Gewicht: minimum 105 kg.
Banden: Komet K1-D Slicks.
Bijzonderheden: vaste tandwielverhouding 10x76.


X30 CADET
Leeftijd: vanaf 11 jaar (het jaar dat men 11 jaar wordt) / 14 jaar max (het jaar dat men 14 wordt).
Motor: X30 Parilla Cadet (14000 rpm / 26 mm restrictor).
Gewicht: minimum 138 kg.
Banden: Komet K1-H / K1-W.
Bijzonderheden: geen
X30 JUNIOR
Leeftijd: vanaf 13 jaar (het jaar dat men 13 jaar wordt) / 16 jaar max (het jaar dat men 16 wordt).
Motor: X30 Parilla Junior (16000 rpm / 29 mm restrictor).
Gewicht: minimum 145 kg.
Banden: Komet K1-H / K1-W.
Bijzonderheden: geen


X30 SENIOR / X30 MASTER
Leeftijd:
Senior vanaf 15 jaar (het jaar dat men 15 jaar wordt)
Master twee mogelijkheden: vanaf 25 jaar (het jaar dat men 25 jaar wordt) of 16 jaar (het jaar dat men 16 jaar wordt) in combinatie met gewicht rijder inclusief outfit minimum 80 kg.
Motor: X30 Parilla Senior (16000 rpm).
Gewicht: Senior minimum 162 kg / Master minimum 172 kg.
Banden: Komet K1-H / K1-W.
Bijzonderheden: voorremmen voorgeschreven.
De twee klassen rijden samen bij minder dan 34 rijders in totaal, met een gescheiden klassement.
Niet toegelaten tot de klasse X30 Senior:
- Eindklassement IAME Belgium top 5 X30 Senior 2014/2015
- KF KZ ď KZ2 CIK/WSK rijders
- KFJ CIK/WSK evenement finalisten
- Rijders die deelnemen aan de OK Senior klasse 2016


SUPER-X30 / SUPER-X30 MASTER
Leeftijd:
Senior vanaf 15 jaar (het jaar dat men 15 jaar wordt)
Master twee mogelijkheden: vanaf 25 jaar (het jaar dat men 25 jaar wordt) of 16 jaar (het jaar dat men 16 jaar wordt) in combinatie met gewicht rijder inclusief outfit minimum 80 kg.
Motor: Super-X30 Parilla (15000 rpm / Tillotson 34mm).
Gewicht: Senior minimum 165 kg / Master minimum 175 kg.
Banden: Komet K1-H / K1-W.
Bijzonderheden: voorremmen voorgeschreven.
Extra voorwaarde voor deelname aan de klasse SuperX30 : rijders moeten hebben deelgenomen aan ten minste 6 wedstrijden in X30 of Rotax Max Senior in de officiŽle ASN erkende wedstrijden. Voor de Nederlandse deelnemers geldt dat de deelname aangevraagd kan worden met beoordeling organisatie.
Extra voorwaarde voor deelname aan de klasse SuperX30 Master: rijders moeten hebben deelgenomen aan ten minste twee seizoenen in de klasse X30 Senior, Master of Shifter (of vergelijkbaar, bijvoorbeeld Rotax Max of CIK klassen). Voor de Nederlandse deelnemers geldt dat de deelname aangevraagd kan worden met beoordeling organisatie.

X30 SHIFTER / X30 SUPER-SHIFTER
Leeftijd:
X30 SHIFTER 125cc vanaf 15 jaar (het jaar dat men 15 jaar wordt)
X30 SUPER-SHIFTER 175cc vanaf 25 jaar (het jaar dat men 25 jaar wordt) of 16 jaar (het jaar dat men 16 jaar wordt) in combinatie met gewicht rijder inclusief outfit minimum 80 kg.
Motoren: Parilla X30 Shifter 125cc / Parilla X30 Super-Shifter 175cc.
Gewicht: 125cc minimum 180 kg / 175cc minimum 190 kg.
Banden: Komet K1-H / K1-W.
Bijzonderheden: voorremmen voorgeschreven.
De twee klassen rijden samen bij minder dan 34 rijders in totaal, met een gescheiden klassement.

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS