Autosport Internationiaal Singleseaters • Champ Car

Champ Car en IRL 'closer than ever'?

Uitgegeven door Gregory Eyckmans • 8 februari 2008 16:37

Tony George, dé man achter de Indy Racing League die in 1996 gesticht werd, heeft SpeedTV-reporter Robin Miller laten weten dat een hereniging tussen ChampCar (de Amerikaanse tegenhanger van de F1) en IRL 'closer than ever' is. "Het is nabijer dan ooit, maar we weten niet of we over de 'finish' komen. Maar we geven niet op", aldus IRL-baas Tony George aan de SpeedTV-reporters. Ook Kalkhoven van ChampCar gaf een reactie. "Beide partijen willen dit graag zien gebeuren. We zijn ermee bezig."

Na zijn introductie in 1996 werd het Indy Racing League-kampioenschap de grootste concurrent van de CART. Dat kampioenschap ging in 2002 failliet door de enorme concurrentie van de IRL. George aasde op het CART-kampioenschap; uiteindelijk bepaalde een rechter in de Verenigde Staten het kleinschaligere aanbod van Gerry Forsythe, Kevin Kalkhoven en Paul Gentilozzi. Het trio stichtte de ChampCar Series, die veel van de oude CART teams omvatte.

Champcar legende Sébastien Bourdais aan de leiding in Zolder

Sommige grote teams van de CART maakten echter de overstap naar IRL, waaronder Team Penske, Target/Chip Ganassi en Team Green (nu beter bekend als Andretti Green Racing). George poogde menige malen om het ChampCar/kampioenschap te verenigen met zijn IRL, maar faalde in zijn opzet. Nu ziet het er mogelijk naar uit dat George na verschillende mislukte pogingen toch gaat slagen in zijn opzet. Gerry Forsythe en Kevin Kalkhoven zijn naar verluidt dicht bij een overeenkomst met de IRL/baas.

Hoewel er nog niets officieel is, zouden de ChampCar-teams een gratis Dallara-chassis krijgen met bijhordende Honda-motor in ruil voor hun ChampCar-bolide. De ChampCars zijn niet gebouwd voor oval racing en hebben met een Panoz chassis met een Cosworth krachtbron een totaal ander chassis en motor. Ook kunnen alle ChampCar-teams die de IndyCar Series completeren, een beroep doen op het ´TEAMS´-programma. Dit levert een slordige 1,2 miljoen dollar op per wagen voor een volledig seizoen in plaats van prijzengeld.

Champcar geweld op Zolder

Momenteel zijn voor komend seizoen nog maar acht piloten bevestigd, maar dat is niet ongebruikelijk in ChampCar, waar vaak in de laatste weken de rijders bekend gemaakt worden. Sébastien Bourdais verliet de serie voor de F1, Neel Jani verkiest A1GP boven de CCWS en ook Robert Doornbos is niet opgetogen over de huidige situatie bij Minardi. Doornbos liet van de zomer op SBS6/RaceWorld.TV al blijken interesse te hebben voor de Indy 500, deel uitmakend van de IRL.

Ook zouden er maar drie circuits behouden blijven uit de huidige Champ Car-kalender. Zo blijven Long Beach (USA), Edmonton (CAN) en Surfers Paradise (AUS) op de kalender. Al de andere circuits, Zolder en Assen inbegrepen, zouden als alles officieel wordt geen Amerikaanse ChampCar -geweld meer over de vloer krijgen. Of de samenwerking tussen beide partijen tot stand komt, zal in de toekomst blijken. Voorlopig zijn er nog grote rimpels glad te strijken.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS