Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Extra gewicht voor Toyota tijdens de 24U van Le Mans en wat andere voordeeltjes voor normale atmosferische motoren

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 mei 2019 09:02

De Toyota’s hebben voor de 24 Uur van Le Mans een aanpassing gekregen van de Equivalence of Technology (EoT). Deze komt bovenop de reeds overeengekomen aangepaste prestatie configuratie die reeds was vastgesteld voor de wedstrijd op het Circuit de la Sarthe. Deze verandering wordt doorgevoerd, ondanks dat de Japanse fabrikant en de FIA na de race van vorig jaar al concessies hadden gemaakt. Deze aanpassingen van de EoT werden doorgevoerd, ondanks dat er geen zouden zijn na de race van 2018 in Le Mans.

Toyota 24 Hours of Le Mans

De Toyota's reden sinds de vierde ronde van het FIA World Endurance Championship in Fuji, met een gewicht van 904 kilo. Echter het gewicht zou in Le Mans weer 878 kilo bedragen, waarbij ook het voordeel van de langere stint van de Japanse auto ten opzichte van de non-hybride LMP1’s verviel. Daar komt nu dus een extra 10 kilo bij, waardoor de Toyota TS050 Hybrid op 888 kilo uitkomt.

De hoeveelheid brandstof die de Japanse auto mee mag nemen blijft overigens ongewijzigd. De hoeveelheid brandstof voor de non-hybride LMP1’s en de grote van de brandstof-restrictor voor deze auto is nog niet bekendgemaakt. De maximale energie die ze aan brandstof mogen meenemen is volgens de laatste opgave onbeperkt, zoals ook in Spa het geval was.

De normale atmosferische motoren mogen minder gewicht meenemen, in vergelijking tot de afgelopen race in Spa en de Le Mans-configuratie van vorig jaar. Hierdoor mogen de Gibson aangedreven auto’s van Rebellion Racing, DragonSpeed en ByKolles rijden met 816 kilo. Voor de turbo aangedreven auto’s van SMP Racing is dit gewicht 833 kilo. Alle non-hybride auto’s hebben een lichte verhoging van de brandstoftoevoer gekregen. Deze is in vergelijking met vorig jaar, gestegen van 108 naar 115 kilo per uur.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS