Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Geen hypercars in Le Mans, maar 'GTE Plus' of 'Super GT'?

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 april 2019 12:05

Het concept om geüpgrade GTE-auto’s te laten deelnemen in de nieuwe hypercarklasse van het FIA World Endurance Championship en de 24 uur van Le Mans, zorgt voor discussie tussen de GTE- en GT3-fabrikanten enerzijds en de FIA en de ACO anderzijds.

McLaren Senna

Tijdens de laatste bijeenkomsten schijnt het plan voor de ‘GTE Plus’ en ‘Super GTE’ op tafel gekomen te zijn, zo meldt het Amerikaanse Sportscar365. Deze auto’s moeten een toevoeging zijn aan de hypercarklasse die in 2020/21 gaan rijden, of zelfs als een vervanger dienen. De details zijn nog schaars, meer het concept van de huidige GTE-auto’s met significant meer vermogen - tot 200 paardenkrachten - samen met aanpassingen aan de aerodynamica en bodywork, schijnen al geopperd te zijn. Hierdoor moeten de op productie-auto's gebaseerde bolides een rondetijd van 3.30 gaan halen.

Een groot gedeelte van de huidige GTE-fabrikanten zouden interesse hebben in het concept, maar een formeel voorstel is nog niet gedaan. Een woordvoerder van een GTE-fabrikant meldde tegenover de Amerikaanse site dat het concept technisch haalbaar is voor de turbo aangedreven auto’s. De fabrikanten met een atmosferische motor, zoals Porsche, konden nog wel eens in de problemen komen om rond de 700 paardenkrachten uit hun auto te halen.

Recent erkende McLaren-directeur Zak Brown en het hoofd van Lamborghini Motorsport al de gesprekken omtrent de ‘GTE Plus’. Op dit moment heeft zich nog geen fabrikant aangemeld voor de hypercarklasse. Recent liet WEC-directeur Gerard Neveu al doorschemeren dat er een ‘Plan B’ is, maar het is onduidelijk wat dit betekent. De regels moeten in mei definitief gaan worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS