Formule 1

Volkswagen gaat voor recordpoging gebruik maken van een op het Formule 1-gebaseerde DRS-systeem

Uitgegeven door Wim Boekel • 21 april 2019 15:17

Volkswagen gaat na het record op Pikes Peak ook met de I.D. R-prototype voor het elektrische record op de Nordschleife. Hiervoor gaat de Duitse autofabrikant gebruik maken van een op de F1-gebaseerd, DRS-systeem. Met de aangepaste auto moet het record van 6.45,900 van Peter Dumbreck met de NIO EP9 uit de boeken gereden worden. Om de aanval op het record te doen op het bijna 26 kilometer lange circuit, wordt de auto aangepast. Hieronder is dus ook de aanpassing van de achtervleugel met een DRS-systeem, waardoor op de rechte stukken een hogere snelheid behaald kan worden.



“Hoewel het bijna identiek is qua lengte met ruwweg 20 kilometer, vertegenwoordig de Nordschleife een andere uitdaging voor de aerodynamica, als je dat vergelijkt met de bergklim van Pikes Peak”, zegt Volkwagen Motorsport technisch directeur, François-Xavier Demaison. “In de VS ging het om maximale downforce. Omdat de snelheden veel hoger zijn dan op de Nordschleife, is het gebruik van de meest efficiënte batterij veel belangrijker met betrekking tot de aerodynamische configuratie.”

Met het openzetten van de DRS-flap, wordt de downforce met bijna 20 procent gereduceerd. “Met een geactiveerde DRS, vraagt de auto minder energie om haar topsnelheid te behouden over de gehele Döttinger Höher”, aldus het hoofd van de aero engineers, Herve Dechipre. “De I.D. R. bereikt haar topsnelheid sneller en met minder gebruik aan energie.” Volkswagen bereidt de aanval voor met een aantal windtunneltesten, waarbij een 1:2 schaalmodel van het prototype (en de auto zelf) wordt gebruikt. De resultaten hebben er toe geleid dat speciaal ontwikkelde onderdelen via de 3D-printer worden gemaakt. Waardoor bijvoorbeeld de luchtstroom over het voorwiel en de achterkant van de bolide is geoptimaliseerd.

De tweevoudig winnaar van de 24 uur van Le Mans, Romain Dumas, gaat de aanval op het record op de Nordschleife met de Volkswagen I.D. R uitvoeren, nadat hij eerder ook op Pikes Peak met de auto het record reed in de elektrische klasse.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS