Formule 1

Dit zijn de nieuwe F1-regels voor 2019 op een rijtje: nieuwe handschoenen, lampen en gridstraffen

Uitgegeven door Bart • 20 januari 2019 07:11

De Formule 1 voert ook in 2019 weer een rijtje regelwijzigingen door en het team van Red Bull geeft de fans een inkijkje in alles wat er gaat veranderen. Allereerst zijn daar de aanpassingen aan de voor- en achtervleugel waardoor auto's downforce verliezen. Dat is de grootste aanpassing aan de auto's voor dit jaar, maar in de schaduw daarvan zijn ook andere regels aangepast of toegevoegd.

Red Bull Max Verstappen


Coureurs moeten vanaf dit seizoen verplicht speciale veiligheidshandschoenen dragen. In het geval van een crash kunnen sensoren vitale informatie doorgeven aan de medische teams. Hierdoor zijn artsen eerder op de hoogte van de conditie van de coureur.

Om de zichtbaarheid van de auto in slechte weersomstandigheden te verbeteren, is het in 2019 verplicht om drie lichten achter op de auto te plaatsen. Zeker in het geval van regen hadden coureurs veel last van spray. De normale lamp in het midden blijft, terwijl iedere achtervleugel een LED-lamp krijgt. De lampen moeten altijd branden als een coureur intermediates of full wets gebruikt.

Daarnaast is ook de maximale hoeveelheid brandstof verhoogd van 105 kg naar 110 kg. Voornaamste reden hiervoor is dat coureurs de motor altijd op volledige kracht kunnen gebruiken. Vorig jaar zag je dat coureurs nog wel eens brandstof moesten sparen tijdens een race. Wellicht kunnen we hierdoor in de slotfase meer inhaalacties verwachten, omdat coureurs tot het einde volle bak kunnen doorrijden.

Ook de gang van zaken rondom gridstraffen wordt aangepakt. Als een coureur meer dan 15 plaatsen naar achter wordt gezet, ging dat vorig jaar in volgorde van overtreding. Hierdoor stonden soms verschillende coureurs als ver voor FP1 aan het einde van de pitstraat te wachten. Dit wordt aangepast. De kwalificatie volgorde wordt dit jaar leidend. Hierdoor zal een coureur ook in het geval van een gridstraf voluit moeten gaan in de kwalificatie.

Een andere aanpassing is dat het einde van de race officieel wordt aangegeven met een zwart-wit paneel. De zwart-wit geblokte vlag zal nog steeds gezwaaid worden, maar door onder meer problemen in Canada waar de race een ronde te vroeg werd afgevlagd, is die regel nu aangepast.

Een kleine aanpassing is gedaan in het aantal mensen dat teams in een jaar mag inzetten. Dat aantal blijft 60 personen, maar er is een kleine omweg. Zes personen mogen een race bijwonen als een soort stagiair, maar dat moeten zes verschillende mensen zijn.

De laatste wijziging is de herstart na een safety car. Afgelopen mochten coureurs weer inhalen op het moment dat ze de safety car line waren gepasseerd, maar dat is nu aangepast naar de finishlijn. Na het passeren van start-finish mag er weer ingehaald worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS