Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toyota denkt dat privateers een èchte kans krijgen met de nieuwe hypercar-regels

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 september 2018 11:27

Toyota denkt dat privateers kunnen vechten met de fabrikanten, wanneer het nieuwe hypercar concept in het FIA World Endurance Championship gaat introduceren. Deze regels moeten 2020/21 de LMP1-auto's gaan vervangen. De concept-regels werden tijdens de afgelopen 24 uur van Le Mans bekend gemaakt.

Toyota Hypercar


"Dit is voor mij de eerste keer dat privateers een echte kans gaan krijgen", zei de technisch directeur van Toyota, Pascal Vasselon, tegen het Engelse Autosport. "Je kunt de kosten niet inperken, maar je kunt zeker stellen dat je geen groot sportief voordeel kan krijgen, omdat je beschikt over een groter budget. Dit is ècht een innovatief onderdeel van de nieuwe regels en het is een concept dat veel bereikt en wat de autosport ècht nodig heeft."

De concept-regels, die nog een definitieve naam moeten krijgen, zijn gericht op het beperken van de uitgaven van fabrikanten als Toyota, Porsche en Audi in de LMP1-hybride periode, toen ze heel veel geld besteedden om maximale downforce en minimale luchtweerstand te creëren.

Het budget wat door de FIA en ACO is voorgesteld, is een bedrag van 25 tot 30 miljoen euro per jaar. De privateers moeten een compleet hybride systeem kunnen gaan leasen van fabrikanten, waarbij de energie wordt teruggewonnen op de vooras.

"Je kunt aan de bovenkant van het prestatie-window komen, zonder al te veel geld te besteden", legde Vasselon uit. "Het doel is om de noodzaak van ontwikkeling te reduceren en een aanvaardbaar niveau te bereiken." Het is bekend dat een aantal privateers deelnemen aan de gesprekken van de technische werkgroep, waarin de regels vorm krijgen. Zo zijn Oreca en Dallara, die respectievelijk de Rebellion R13 en de BR Engineering BR1 hebben gebouwd, betrokken bij deze gesprekken.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS