Autosport NL • Autosport NL Diversen

Historic GP: Andy Wolfe met AC Cobra winnaar Gentlemen Drivers race, Yelmer Buurman tweede, Hart en Pastorelli vallen uit

Uitgegeven door Ronald Loenen • 5 september 2018 15:54

Één van de vele hoogtepunten van de Historic Grand Prix Zandvoort is ieder jaar de anderhalf uurs race voor de Gentlemen Drivers, die de strijd met elkaar aangaan in GT auto’s van voor 1966. Ook dit jaar stond er zondagochtend weer een fantastisch veld met Cobra’s, Jaguar E-Types, MG B’s en Lotus Elan aan de start.

Historic Grand Prix Zandvoort


Meteen vanaf de start ontstond er een felle strijd tussen de Ferrari 250 GTO van Nicky Pastorelli en de AC Cobra van de Amerikaan Andy Wolfe, David Hart moest direct een gaatje laten vallen in zijn olijfgroene AC Cobra Daytona Coupé. Gedurende het eerste uur van de 90-minuten-race kon Pastorelli maar een heel klein gaatje slaan met de strak sturende Wolfe, maar deze bleef steeds binnen schootsafstand. Na de race zou Wolfe verklaren dat hij voor de start nieuwe achterbanden had gemonteerd en daardoor op zijn gemak achter de Nederlander aan kon rijden: "Ik liet hem al het werk doen voor de achterblijvers, omdat ik wist dat ik na de pitstop sneller zou zijn".

Tot de verplichte pitstop bleef Pastorelli aan de leiding, gevolgd door Wolfe, Hart inmiddels al op 40 seconden derde en twaalf seconden daar weer achter Alexander van der Lof in de AC Cobra van Hans Hugenholtz jr. David Hart was de eerste uit de top drie die de pits opzocht en het stuur overgaf aan polesitter Tom Coronel, die de Cobra enkele seconden later in de Hugenholtzbocht met problemen langs de kant moest zetten. Waarschijnlijk ondervond David Hart, die in voorgaande edities van de HGP spannende gevechten uitvocht met Andy Wolfe, al vanaf de start problemen met de prachtige AC Cobra en verloor hij daardoor direct na de start al de aansluiting met de frontrunnners. Andy Wolfe kwam in ronde 23 naar binnen en Pastorelli een ronde later.

null


Doordat Roy Maydon er met zijn Ginetta af schoot in de Kumhobocht kwam de safetycar op de baan. Kort na de herstart lukte het Wolfe de Ferrari van Pastorelli te passeren en de kop te pakken. Waarschijnlijk als een gevolg van problemen met de Ferrari, want een ronde later kwam Pastorelli tot stilstand in de pits; kapotte koppeling. Hierdoor stootte Yelmer Buurman, die het stuur van schoonvader Alexander van der Lof had overgenomen, in de AC Cobra door naar de tweede plek.
Een oliespoor, veroorzaakt door de Ferrari van Nicky Pastorelli, zorgde voor spinnende auto’s in de Kuhmobocht, waardoor de wedstrijdleiding genoodzaakt was voor de tweede keer de safetycar op de baan te brengen. Yelmer Buurman zag zijn achterstand met leider Wolfe teruglopen naar een kleine zeven seconden en had dus nog alle kans op de overwinning.

Historic Grand Prix Zandvoort


Andy Wolfe liet er na de herstart echter geen twijfel over bestaan wie de snelste man op de baan was en liep in de laatste fase van de race langzaam maar gestaag uit en pakte uiteindelijk met ruim vijftien seconden de volle winst.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS