Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

"Ik voel me nog niet compleet 1 met de auto! Het is harder dan ik verwacht had"

Uitgegeven door Wim Boekel • 19 augustus 2018 10:23

Toyota reservecoureur Anthony Davidson debuteert dit weekend in de LMP2-klasse van het FIA World Endurance Championship. De 6 uur van Silverstone is de eerste keer dat de Brit weer in actie komt, nadat hij zijn stoeltje aan Fernando Alonso verloor. De voormalig F1-coureur rijdt samen met Roberto Gonzalez en Pastor Maldonado voor de rest van het superseizoen in de DragonSpeed Oreca. Tijdens de vrije training op vrijdag reed Davidson voor de eerste keer met de auto en kwam er achter dat het toch veel meer vraagt dan de Toyota waarin hij gewend was om te rijden.



“Het is harder dan ik verwacht had dat het ging zijn”, geeft de Brit toe tegen het Engelse Autosport. “Meer nerveus, zenuwachtiger dan ik dacht. Het is een uitdaging. Ik moet mezelf pushen om de auto de baas te worden, omdat het geen Toyota is. In de LMP1 hybride klasse was alles compleet geregeld. Als een coureur vraag je en krijg je het. Als wordt tot perfectie gemaakt om het leven van de coureur makkelijker te maken.”

“De LMP2 is een meer rauwere auto, het komt meer op de coureur aan. De balans tussen vermogen en grip is meer een compromis dan het in de P1 is. Ze zijn meer sensitief voor onvolkomenheden van het circuit: kerbs, hobbels, windrichting, turbulentie, hoe te herstellen van blokkeren of van wat de banden oppikken. De LMP1-auto neemt dat op haar schrede.”

Een aspect wat Davidson makkelijker vond dan hij verwacht was, is het voorbij laten van de LMP1, omdat ze dat vooral op de rechte stukken doen. “Je moet de GTE-auto’s nog steeds op dezelfde plek in halen, wat dat betreft is het oké”, zegt de Brit. “Maar zo af en toe word je verrast door een P1-auto die op het rechte stuk voorbij komt zeilen. Ze halen je niet in de bocht in, ze gaan je gewoon voorbij op het rechte stuk. Het is beter dan ik verwacht had, eigenlijk.”

“De hybride auto is eigenlijk alleen sneller door haar mega-acceleratie en dat is eentje waarmee ik stoei om me aan te passen, het niet hebben van de 4WD en die ongelofelijke tractie, waar je het gaspedaal als schakelaar kan gebruiken. Ik moet eigenlijk mijn rechtervoet progressief gebruiken en denken over wat ik doe met het gas.”

Het doel voor dit weekend is om op het podium te eindigen, maar Davidson geeft toe dat het waarschijnlijk even duurt voordat hij het volledige potentieel van de auto weet te benutten. “Ik moet uit de problemen blijven, het netjes houden”, zegt Davidson. “De snelheid gaat met de tijd komen. Ik voel me nog niet compleet een met de auto, ik probeer er op dit moment mee te rijden als de Toyota en dat werkt niet helemaal.”

“Maar ik ben een sportscar coureur die allround genoeg is om te weten wat ik doe, dus kan ik mij focussen op mijn rijden. De laatste paar tienden er uit krijgen, dat neemt wat tijd in beslag.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS