Formule 1

Liberty Media zag enorme kansen, maar faalt als we naar de cijfers kijken

Uitgegeven door Jessica Ratering • 15 augustus 2018 11:11

Liberty Media had zich hoge doelen gesteld om de sponsoring van de sport te verhogen, maar deze zijn voorlopig niet behaald. Zeker nu de opbrengsten van de Formule 1 in tien jaar tijd nog nooit zo laag geweest als in 2017. Dit was het eerste jaar dat het bedrijf de scepter zwaaide in de Formule 1.

Sebastian Vettel


Ondanks dat Liberty enorme kansen zag in de sponsorwereld moet het eerste grote voordeel nog behaald worden. Vorig jaar zei Liberty topman Greg Maffei: “Er zijn enorme kansen op de korte termijn zoals op het gebied van sponsoring. Er zijn wat winsten op de korte termijn zoals adverteren. We hebben drie leidinggevenden die zich bezighouden met reclame en sponsoring, waarvan er maar één is toegewijd. Vergelijk het met de Major League Baseball, zij hebben ongeveer tachtig mensen die bij sponsoring betrokken zijn.”

Op dit moment kan er nog niet gezegd worden dat Liberty Media een stempel heeft gedrukt op de Formule 1 sinds dat het bedrijf de F1 heeft overgenomen van Bernie Ecclestone. De inkomsten fluctueren, het tv-publiek daalt en de Grand Prix van Miami moet nog een jaar langer op zich laten wachten. Fans spreken wel positief over de veranderingen die ze zien op tv en de sociale media die ingezet wordt.

Volgens Forbes is het sponsorpakket van de F1 in 2017 met 11 miljoen dollar gestegen. Dit verhoging is te verklaren door een overeenkomst die gesloten is met het champagnemerk Carbon. Daarnaast zijn er voordelen behaald door gecontracteerde verhogingen van bestaande deals. Toch heeft het verlies van het geld van Allianz en UBS het F1-bedrijf wel hard geraakt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS