Formule 1

Le Mans Classic 2018: alle records gebroken, met 700 historische racewagens en meer dan 1000 coureurs van 30 nationaliteiten!

Uitgegeven door Peter Vader • 12 juli 2018 08:04

Afgelopen weekend werd voor de negende keer de Le Mans Classic verreden. Waarom dit evenement telkens zo succesvol is? Omdat het aantal deelnemende historische raceauto’s na ieder evenement nog steeds groeit, er autoliefhebbers uit de hele wereld op afkomen plus meer autoclubs, exposanten en activiteiten. Dit alles bevestigt de onbetwistbare groei van Le Mans Classic sinds de oprichting in 2002. Dit tweejaarlijkse evenement, een uitzonderlijk raceweekend dat geldt als retrospectief van de geschiedenis van de iconische 24-uursrace, gezamenlijk georganiseerd door Peter Auto en de Automobile Club de l'Ouest, heeft het enthousiasme aangewakkerd van een groeiend aantal liefhebbers die van deze unieke gelegenheid gebruik maken om te racen op het grote circuit van Le Mans. En, natuurlijk, hetzelfde geldt voor het publiek, dat in nog grotere aantallen naar het evenement stroomde dan bij de vorige Le Mans Classics. Het resulteerde in een nieuw bezoekersrecord van 135.000 aanwezige toeschouwers, tijdens de races van dit weekend. Dit cijfer vertegenwoordigt een stijging van tien procent ten opzichte van 2016!

Le Mans legends RX foto Peter Vader

Om vier ’s middags ging de zwart-wit geblokte vlag naar beneden als sein dat het evenement ten einde was. Alle ingrediënten waren aanwezig voor een geslaagd evenement: geweldig weer, 24 uur om de geschiedenis van de grootste uithoudingsrace ter wereld te volgen over een tijdsbestek van 1923 tot 2014 met meer dan 700 historische racewagens, meer dan 1000 coureurs van 30 nationaliteiten, tien voormalige winnaars van de 24 uur en negen roosters voor de races, parades en demonstraties op de baan. Daarbij moest je niet de aanwezigheid vergeten van 8.500 auto's, meegebracht door 200 clubs die 60 merken vertegenwoordigen, de herdenkingen van het 70-jarig jubileum van Porsche en de 40e overwinning van Alpine in de 24 uur van Le Mans, de Artcurial-veiling, het concours van de Le Mans Heritage Club, Little Big Mans en 200 exposanten die zich toeleggen op de wereld van historische auto's en de auto in het algemeen, enzovoorts.

Le Mans Legend Alpine Renault RX foto Peter Vader

Het weekend begon op vrijdag met een dag- en nachttraining voor alle deelnemers. In het dorp werd het publiek voor het eerst uitgenodigd voor het bijwonen van een bijeenkomst waaraan Pierre Fillon (voorzitter van de Automobile Club de l'Ouest), Patrick Peter (oprichter van Peter Auto) en negen voormalige winnaars van het evenement Sarthe deelnamen: Derek Bell, Jürgen Barth, Romain Dumas, Loïc Duval, Jan Lammers, Gérard Larousse, Klaus Ludwig, Stéphane Ortelli en Henri Pescarolo. Laatstgenoemde behaalde het record voor het grootste aantal deelnames aan de race met 33, waarvan vier met een overall-overwinning. Ook waren er andere, bekende Franse coureurs zoals René Arnoux, Jacques Laffite, Jean Ragnotti en Paul Belmondo. Deze bijeenkomst vormde het decor voor een zeldzaam moment van het delen van een gemeenschappelijke passie, die het publiek en de rijders enorm waardeerden. Vooral de coureurs ontdekten dat hun roem bij de fans nog steeds zo groot is als altijd!

Le Mans Classic 2018

De festiviteiten kwamen zaterdagmorgen pas ècht van de grond met de on-track actie die niet meer ophield. Na de openingsparades van auto's van clubs en van de Le Mans Heritage Club met 24 auto's die hun stempel hadden gedrukt op de geschiedenis van het Sarthe-evenement, startte de Jaguar Classic Challenge de reeks van races gedurende het weekend. Op de baan waren bijna 60 auto's die de legende van het merk uit Coventry hadden gemaakt (Type Cs, Ds, Es XK's plus MKI's en MKII's.) De race duurde 60 minuten en de overwinning ging naar de Engelse coureur Martin O'Connell in zijn E-Type.

Daarna was het de beurt aan de meer recente en iconische prototypen uit de Groep C, die terugkeerden op hun favoriete jachtterrein voor de tweede achtereenvolgende keer, met in totaal 40 van de mooiste auto's in deze categorie: Porsche 956s en 962s, Jaguars XJR 8 , 9, 11, 12 en 14, Peugeot 905s, Toyota 85Cs, Nissan R90s, Courage C26s, Rondeau M382s evenals auto’s als de Spice, Tiga, ALD, enzovoorts. Het gaf toeschouwers de gelegenheid om een hele mooie periode opnieuw te beleven, die door de specialisten wordt beschouwd als de Gouden Eeuw van de enduranceraces. Het 45 minuten durende evenement werd gewonnen door de Brit Michael Lyons in een Gebhardt C91 uit 1991.

Le Mans Classic 2018 Jaguar

De grote nieuwkomer tijdens het 2018-evenement, de Golden Endurance Legends, verscheen daarna in de baan en bracht Le Mans Classic in een ander tijdperk met de GT1's en LMP1's uit de jaren 90 en 2000. Dit demonstratierooster hielp Le Mans Classic om zijn retrospectieve van de 24 uur van Le Mans tot 2016 uit te breiden met legendarische auto's zoals de Audi R8, Bentley Speed 8, Peugeot 908 HDI, Pescarolo 01 (bestuurd door Henri Pescarolo zelf), Toyota GT-One ( toevertrouwd aan Emmanuel Collard, destijds een van de coureurs van het team), de Alpine A460, Ferrari 333 SP, McLaren F1 GTR, Maserati MC12, Chrysler Viper GTS-R, Venturi, Saleen S7-R, Panoz Esperante, enzovoorts, waarmee recente herinneringen nieuw leven werd ingeblazen.

Le Mans Legend Jaguar E Type

Na deze 2018 editie van het Le Mans Classic evenement, dat alle records brak en het succes van Le Mans Classic consolideerde onder zijn loyale publiek en een groot aantal nieuwe bezoekers, zijn alle ogen nu gericht op 2020, het jaar waarin de tiende editie van Le Mans Classic wordt gevierd. Dit jubileum wordt herdacht in de stijl die het verdient en er wordt nu al aan nieuwe projecten gewerkt om een nog opwindender spektakel te bieden.

Le Mans Classic 2018

Pierre Fillon, voorzitter van de Automobile Club de l'Ouest: "Het succes van deze negende editie van Le Mans Classic is natuurlijk een enorme bron van voldoening en we zijn er erg trots op dat we dit samen met Peter Auto hebben gerealiseerd. Het enthousiasme van al deze nieuwkomers, deze verzamelaars, exposanten en vooral de vele toeschouwers die deze auto's komen bekijken die hebben deelgenomen aan de 24 uur van Le Mans of tijdens andere endurance-evenementen is het bewijs dat de legende van deze tak van de autosport en deze iconische race nog steeds springlevend is. Dit succes versterkt ons dagelijks in onze missie bij de ACO: namelijk om op dezelfde lijn door te gaan en de geschiedenis van de 24 uur in het heden en in de toekomst een boost te geven."/Foto's: lemansclassic en Peter Vader

Pierre Filon RX foto Peter Vader

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS