Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

Vijfde plaats op Road America brengt Rinus van Kalmthout naar plek twee in stand Pro Mazda

Uitgegeven door Johan Vis • 26 juni 2018 08:14

KNAF Talent First-autorensporttalent Rinus van Kalmthout (Rinus VeeKay) heeft op Road America bij de vijfde ronde van het Pro Mazda Championship Presented by Cooper Tires met twee vijfde plaatsen niet het resultaat behaald waarop de 17-jarige Hoofddorper had gehoopt. Van Kalmthout was met afstand de snelste rijder van zijn team en lag in de aanvangsfase van beide races op podiumkoers, maar moest vervolgens machteloos toezien hoe hij door het gebrek aan snelheid in zijn Juncos Racing-bolide door de concurrentie werd gepasseerd. Lichtpuntje was nog wel dat Van Kalmthout door zijn gescoorde punten steeg naar de tweede plaats in het tussenklassement.

Rinus van Kalmthout

Met de vijfde ronde en daarmee race nummer acht en negen, trapte het Pro Mazda Championship Presented by Cooper Tires in Elkhart Lake de tweede seizoenshelft af. KNAF Talent First-autorensporttalent Rinus van Kalmthout bewaart goede herinneringen aan het op Spa-Francorchamps lijkende en maar liefst 6,4 kilometer lange circuit, aangezien de 17-jarige Hoofddorper er vorig jaar in zijn debuutseizoen beide USF2000-wedstrijden overtuigend wist te winnen. Ook in de veel snellere Pro Mazda klasse meldde VeeKay (de naam waaronder Van Kalmthout in Amerika bekend staat) zich direct in de top en verzekerde zich in de kwalificaties met een derde en vierde tijd voor beide races van een startpositie op de tweede rij. Toch wist het voor Juncos Racing uitkomende Nederlandse racetalent dat er nog meer had ingezeten. “In de eerste kwalificatie moest ik van de ideale lijn af voor een langzaam rijdende Oliver Askew, nota bene de USF2000-kampioen van vorig jaar. Uiteindelijk kwam ik maar 0,08 seconden tekort voor poleposition, de eerste plek was dus mogelijk geweest. In de tweede kwalificatie moest ik mijn snelste ronde afbreken omdat er een auto stilstond op de ideale lijn. In die ronde was ik een halve seconde sneller dan daarvoor”, blikte Van Kalmthout op de kwalificaties terug.

Vanaf plek drie was Van Kalmthout bij de start van de eerste race goed weg en leek de tweede plaats te kunnen veroveren. Maar in plaats van een positie te winnen, raakte de KTF-rijder in het gedrang juist een plekje kwijt en kwam als vierde de eerste ronde uit. Vervolgens zat de rijder van Juncos Racing rondenlang vast achter de rijder op plek drie. Wat Van Kalmthout ook probeerde, inhalen vanuit de slipstream lukte niet omdat zijn auto de juiste snelheid miste. In de laatste paar ronden raakte de Nederlander door de minder wordende banden de aansluiting met de derde plaats kwijt en moest zelfs verdedigend gaan rijden om zijn vierde positie vast te houden. Na een aantal sterk verdedigende acties kon de KTF-rijder in de laatste ronde zijn naaste belager niet meer afstoppen en moest zodoende genoegen nemen met een vijfde plaats.

Bij de start van race twee koos Van Kalmthout in de eerste ronde achter de leider de juiste positie en schoof in het gedrang door naar plek twee. Na een herstart vanachter de safetycar werd de KTF-rijder vanuit de slipstream gepasseerd, maar wist deze plek met een fraaie actie nog in dezelfde ronde weer te heroveren. Al snel werd echter duidelijk dat zijn Juncos Racing-bolide net als in race één snelheid miste. Machteloos moest Van Kalmthout toezien hoe hij een ronde later werd terugverwezen naar de derde positie, en terwijl de twee rijders voor hem snel uit het zicht verdwenen, zag de KTF-rijder zijn achtervolgers in zijn spiegels steeds groter worden. In de 13de ronde was het dan ook gebeurd en moest Van Kalmthout nog twee posities prijsgeven, waardoor hij net als in race één als vijfde de finish passeerde. Van Kalmthout was met zijn klassering en rondetijden met afstand de snelste rijder van het team en omdat ook zijn twee teamgenoten gedurende de wedstrijd alleen maar posities verloren zagen gaan, werd duidelijk dat Juncos Racing met de afstelling van de auto’s de verkeerde keuze had gemaakt.

Van Kalmthout was dan ook zeer teleurgesteld. “Dit was een circuit waar we juist veel punten dachten te kunnen scoren. Over een paar ronden was de auto wel goed, dat bleek wel in de kwalificatie en de beginfase van de race. Maar daarna werd de auto zo snel minder, dat er geen houden aan was. De auto gleed alle kanten op en er was tegen het eind van de race nauwelijks meer mee te rijden. De rondetijden vlogen omhoog.”

Met zijn vijfde plaatsen scoorde Van Kalmthout voldoende punten om de tweede positie in het kampioenschap over te nemen van zijn teamgenoot. Het gat naar de leider zag de KTF-rijder echter wel groter worden.

Aanstaand weekend komt Van Kalmthout in Europa in actie als hij een uitstapje maakt naar het BOSS GP Championship. Deze klasse waarin onder andere wat oudere Formule 1, GP2 en Indycars uitkomen, rijdt een wedstrijd op het fameuze Grand Prix-circuit van Monza.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS