Formule 1

BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt geeft toe: "Le Mans moet je op een nederige manier benaderen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 juni 2018 20:02

BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt geeft toe dat men tijdens het debuut in de 24 uur van Le Mans met de BMW M8 GTE een paar zware lessen heeft geleerd. De auto van Martin Tomczyk, Nicky Catsburg en Philip Eng eindigde als elfde in haar klasse op twaalf ronden achterstand van de winnende Porsche. De auto verloor veel tijd in de pits vanwege reparaties.



De andere auto met Alexander Sims, Antonio Felix da Costa en Augusto Farfus zag de finish helemaal niet, nadat Sims crashte bij de Porsche Curves. Ook deze auto verloor overigens al veel tijd in de pits. Volgens Marquardt liep BMW tegen problemen aan die men niet eerder tijdens de tests was tegen gekomen.

“We hebben op het gebied van snelheid en tempo aangetoond dat de auto in staat is om er bij te horen”, zegt de Duitser tegen het Engelse Autosport. “Het is ons rookie-seizoen hier, de Le Mans-baan heeft ons wat lessen geleerd. Een testdag was niet genoeg om ons pakket met betrekking tot de betrouwbaarheid te bevestigen. We hebben wat problemen ervaren aan de kant van de demper en de radiator was beschadigd. Dat kan altijd gebeuren. Voor het incident van Alex moeten we de data nakijken, maar het lijkt erop dat hij is geslipt door wat vloeistof."

Over het werk van het team was Marquardt zeer tevreden. "Operationeel en strategisch hebben we geen fouten gemaakt. Dat is positief, maar Le Mans moet je op een nederige manier benaderen. Volgend jaar aan het einde van het superseizoen komen we sneller terug."

Ondanks dat de Balance of Performance het nodige voer voor discussie gaf, denkt Marquardt wel dat de auto's dichter bij elkaar gebracht zijn. “Het is duidelijk dat het veld wat dichter bij elkaar zit. In de eerste paar stints hadden we echt een goede balans in de auto. Zo luidden de reacties van de coureurs ook. Ze vonden het de beste BMW GT-auto waar ze tot nu toe in gereden hebben. Dat is wat we wilden bereiken."

“In een 24 uurs race moet je in een ritme komen, de auto balanceren en omgaan met de bandenslijtage. We hebben het volledige potentieel van de auto nog niet ontdekt, maar ik denk dat we er dit weekend erg goed bijzaten met de beperkte hoeveelheid ervaring.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS