Karting • Chrono

Jagende Loek Hartog wordt beloond voor inhaalrace met podium: "alles-of-niets-actie"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 juni 2018 07:43

KERPEN - Het hele seizoen al sterk in de Rotax Max Senioren-klasse, verbaasde het zondag dan ook niet dat coureur Loek Hartog als derde eindigde in de finale tijdens de vierde ronde van het NK in Kerpen. Wat zijn prestatie des te fraaier maakte, was dat de vijftienjarige rijder uit Hoogmade eerst flink wat rijders inhaalde en vervolgens in de voorlaatste ronde toesloeg. Zo stelde hij knap een podiumplaats veilig.

Blije gezichten bij RR Racing

“Ik ben heel erg tevreden”, zei Loek met een lach op zijn gezicht. “Ik ben van negen moeten komen, dus ik miste in het begin van de race de aansluiting met de kop. Maar ik had wel de snelheid van de eerste twee.” Het kwam voor hem uiteindelijk aan op de slotronden om nog derde te kunnen worden. “Ik zat ver achter Luc (Willemse, red.), maar ik dacht: het is nu of nooit. Toen pakte ik hem. Dat voelde goed hoor, dat voelde heel goed! Het was een echt vette race.”

Hartog, uitkomend voor RR Racing, dat overigens ook met de winnaar van de Mini-Max Dani van Ruiten op het podium stond, liet zo zien dat het combineren van autosport en karting heel goed samengaan. Loek debuteerde dit jaar in de Ford Fiesta Sprint Cup en samen met zijn kartprogramma heeft hij dit jaar maar liefst vijftien raceweekeindes.

Toch lijdt het één niet onder het ander, wist Loek. “Karten is een goede training voor foutloos rijden. In het karten kun je vaak nog wel wat schade tolereren, maar dat is in autosport wel anders. Je moet zo rustig mogelijk blijven racen. Het racen in een auto is gemakkelijker. In een kart zit je veel lager, waardoor je sneller lijkt te gaan dan in een auto. Je hebt ook een beter reactievermogen nodig. Ik merk in de autosport dan ook dat ik veel heb aan mijn ervaring als karter.”

Loek Hartog naar podium

De aanpak van beide disciplines is overigens behoorlijk verschillend. Wat dat betreft laat Loek overtuigend zien een topracer te zijn, want zowel in het karten als in de Fiesta Cup doet hij consequent mee om de prijzen. In de autosport voert hij zelfs het kampioenschap aan. En dat als één na jongste rijder.

Over dat laatste toonde hij zich overigens niet eens echt verbaasd. “Ik had het wel enigszins verwacht om het kampioenschap te kunnen meedoen, want ik heb me tijdens de tests voor het seizoen kunnen vergelijken met enkele grote jongens, zoals Jaap van Lagen. Ik miste maar een klein beetje tijd op hem. Dat kon ik vertalen naar de constatering dat ik snel genoeg was om vooraan te kunnen meedoen.”

Zijn volgende race is op het circuit van Zolder, de tweede ronde van de Fiesta Cup. Hij keek er al naar uit. “Die baan ligt me goed”, zei Loek. “Het is een speciale baan omdat hij zo klein is. Hij heeft veel nauwe bochtjes. Dat vind ik leuk. Eerst gaan we er nog testen. Dus het moet goed kunnen komen in Zolder!

Loek Hartog wordt in zijn raceactiviteiten ondersteund door Korton Group, Hogenhouck, RR Racing, Mats van den Brand. Verder bedankt hij zijn ouders, Red Racing Engines en iedereen die hem in zijn sport steunt.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS