Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Britse verassing in Frankrijk: Ginetta haalt de finish in de 24 uur van Le Mans

Uitgegeven door Dirk Kempen • 17 juni 2018 16:37

Een van de grote verassingen van de 2018 24 uur van Le Mans was Ginetta. Tegen de voorspellingen in kwam één van de auto's aan de finish. De aanloop naar het evenement was moeizaam maar het optreden van het Britse merk was sterk.

null
In januari onthulde Ginetta de G60 LT voor de LMP1 klasse van het FIA World Endurance Championship. Manor Motorsport zou de Mecachrome aangedreven auto inzetten bij de seizoensopening in Spa-Francorchamps. Het Britse team kreeg financiële steun van CEFC TRSM, zodoende werd het team omgedoopt tot CEFC TRSM Racing. CEFC is een Chinees energiebedrijf, een van de grootste private ondernemingen in China. CEFC was ook een van de sponsoren van het Manor Motorsport LMP2 in het verleden. TRSM is een afkorting voor Talent Racing Sports Manor. Talent Racing Sports Ltd. is een Chinees bedrijf wat sporttalent financieel steunt. Vlak voor de race in Spa zorgden "cashflow problemen" er voor dat ze de race niet startten. Later werd duidelijk dat dit te maken had met een corruptie onderzoek naar een van de leidinggevenden van Talent Racing Sports Ltd.

De moeizame voorbereiding zorgde er voor dat het team met minimale voorbereiding aan de start stond voor de 24 uur van Le Mans. Ginetta deed een beroep op haar bestaande partners. Dit waren met name locale merken uit Yorkshire, de thuisbasis van Ginetta. De bezetting voor de 24 uur van Le Mans was een mix van Ginetta coureurs en ervaren endurance mannen. Charlie Robertson, Mike Simpson en Léo Roussel deelden de nummer vijf auto. Simpson is al sinds 2008 verbonden aan Ginetta, Robertson sinds 2011. Oliver Rowland, Alex Brundle en Oliver Turvey deelden de nummer zes auto.

Door het gebrek aan ervaring en testen kwam het team tekort tijdens de kwalificatie. De nummer zes Ginetta kwalificeerde zich als zesde. De nummer vijf Ginetta kwalificeerde zich als 21e.



In de opening van de 24 uur van Le Mans presteerde het team solide. Brundle en Simpson startten de race. In een chaotische openingsperiode lagen de beide Ginetta's vijfde en zesde in de race. Brundle ging na de start de pits in in verband met een mogelijke lekke band die hij bij de start had opgelopen. Brundle kreeg een stop and go penalty na zijn pitstop. Hij liet de wielen te vroeg draaien tijdens de pitstop. De Britse sportwagens hielden lang stand op de zesde en zevende plaats in de LMP1 klasse.

Na acht uur racen kwamen beide auto's opnieuw in de garage. Voor de nummer zes had een lekke band meer schade aangericht dan eerder gedacht. Voor de nummer vijf was er schade nadat Leo Roussel de vangrail had geraakt tijdens een safety car periode. De nummer zes viel, met Oliver Rowland achter het stuur, viel stil bij de tweede chicane op het rechte stuk. Ondanks assistentie van de Ginetta monteurs startte de auto niet meer.
null
Hiermee was de inzet van het team beperkt tot één auto, de auto van Simpson, Robertson en Roussel. Diverse, kleine, technische problemen zorgden er voor dat het team tijd verloor in de pits. Onderdelen van het dashboard moesten vervangen worden en er waren problemen met de Xtrac versnellingsbak. In de slotfase was er nog een klein probleem met de dynamo. In de slotfase reed het team hun snelste ronde van de race, 3:25.390. Hiermee zit het team tussen de LMP1 teams en LMP2 teams.

Tijdens de race werd er veel ontwikkelingswerk gedaan en kwamen veel kinderziektes naar voren. Ondanks de uitdagingen kwam het team als vijfde(!) in de LMP1 klasse over de finish. Het team eindigde als 46e in het algemeen klassement op 92 ronden van de winnaars.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS