Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Klinkende overwinning voor Toyota in 24 uur van Le Mans, podium voor Jeroen Bleekemolen

Uitgegeven door Dirk Kempen • 17 juni 2018 13:12

De laatste uren van de 24 uur van Le Mans stond niets meer in de weg van de overwinning van Toyota. De eerste zege van het Japanse merk is een feit. Kazuki Nakajima bracht de Toyota TS050 Hybrid, die hij deelde met Fernando Alonso en Sebastien Buemi als eerste over de finish.

Le Mans 24H
De top vier was voor de LMP1-teams. Na de twee Toyota's volgden de twee Rebellion R13's op 12 ronden achterstand. De SMP Racing auto's kenden diverse problemen. De SMP Racing BR1 met Jenson Button aan het stuur kwam nog terug op de baan met 57 ronden achterstand. In het laatste uur ontplofte de AER motor. "We hebben veel geleerd," sprak Button over de teamradio. Voor velen was het verrassend dat één van de twee Ginetta's de finish haalden. Charlie Robertson bracht de Ginetta G60 LT op plaats 45 aan de finish. Helaas was er pech voor Dragon Speed, Renger van der Zande zag een toptien in rook opgaan, toen zijn teamgenoot crashte.

Le Mans 24H
G-Drive Racing domineerde de LMP2-klasse in de Oreca 07. Leider in het Formule E kampioenschap, Jean-Eric Vergne, bracht de auto van de Russische equipe over de finish. De gehele top drie was voor de Oreca 07 chassis, met de teams van Signatech Alpine Matmut en Graff op het podium. Als vijfde was United Autosports de beste Ligier. Racing Team Nederland kreeg problemen met de uitlaat, maar dit kostte weinig tijd. Frits van Eerd kwam als beste Dallara over de finish op plaats twaalf algemeen, achtste in klasse. Achter Van Eerd eindigde Ho-Pin Tung met Jackie Chan DC Racing. Algarve Pro Racing, het team met Ate de Jong, haalde de finish niet na aanhoudende problemen met de versnellingsbak.

Le Mans 24H
Porsche was oppermachtig in de GTE PRO klasse. De auto's, ingezet door Manthey Racing, eindigde op de eerste en tweede plaats in de klasse. Ford Chip Ganassi was de grootste bedreiging met hun Ford GT. De laatste uren van de race was er een felle strijd tussen Sebastien Bourdais in de Ford en Frederic Makowiecki in de Porsche. Rondenlang streed het duo zij-aan-zij over de baan. De Porsche van Makowiecki won de strijd. Nick Catsburg in de Team MTEK BMW M8 GTE eindigde als elfde in de GTE PRO klasse. De snelheid van de BMW's was goed, mede door de Balance of Performance aanpassing. Kleine technische problemen zorgden er echter voor dat er tijd werd verloren.

24H van Le Mans
In de GTE AM klasse was Jeroen Bleekemolen lang in de race voor de overwinning. De Ferrari 488 van Keating Motorsports kwam tot 30 seconden van de leidende Porsche van Dempsey-Proton Racing. Teameigenaar en coureur Ben Keating ging van de baan in Mulsanne. Keating stond in het grind en verloor veel tijd om er uit te komen. De Ferrari viel terug naar de derde plaats in klasse, achter de Spirit of Race Ferrari.

Hoewel de finish op papier niet spannend lijkt, was het de gehele race spannend of de Toyota's de 24 uur van Le Mans zouden overleven. Daarnaast werd er in de GTE-klassen stevig gestreden voor elke positie. Opvallend was ook het kleine aantal technische opgaven. De problemen van Algarve Pro Racing en SMP Racing behoorden tot de uitzonderingen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS