Autosport Internationiaal Singleseaters • Formule E

Risico op verhoogde spanningen in de Formule E met de komst van nog meer fabrikanten

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 mei 2018 01:10

Het verhoogde niveau van beschikbare financiële middelen en de uitbreiding van het personeel tijdens de recente fabrikantentest van de Formule E, heeft de FIA verrast. Sommige fabrikanten zetten meer dan 40 medewerkers in bij de afgelopen tests in Spanje in maart en april. Op dit moment is het aantal aan operationeel personeel bij het FE-kampioenschap gelimiteerd tot 20 gedurende raceweekenden. Daarbij hebben diverse teams nog de nodige engineers op de thuisbasis. Het is echter de vraag of het maximale aantal van 20 mensen blijft bestaan bij de start van seizoen 5, dat aankomende december gaat beginnen.

2018 Formula E


“Ik denk dat alle partijen behoorlijk blij zijn met de concept auto, die een gemeenschappelijk chassis en een gemeenschappelijke batterij heeft”, zei FIA’s Gilles Simon tegen e-racing 365. “Maar het is waar dat we al duidelijk zien dat er een toename in de bestedingen is en we zijn verrast om dat te zien. Zelfs met het rijden met één auto op de testdag, waren sommige fabrikanten in staat om meer dan 40 mensen mee te brengen.”

“Natuurlijk is dat bij een Formule E-race niet mogelijk, maar het toont dat ze er veel energie in stoppen en we moeten voorzichtig zijn met wat we toestaan, zodat dat het eerlijk voor iedereen blijft.” Simon beschrijft de zorg van meerdere fabrikanten die tegen elkaar strijden en de andere spanningen die omhoog komen wanneer verscheidene fabrikanten in één kampioenschap rijden.

“We hebben veel fabrikanten die zich bij het kampioenschap voegen, ik denk dat het meer is dan in enig ander kampioenschap. Met zo'n groei is er een groot risico dat er grote spanningen komen, zoals in elke vorm van racen. Er is altijd maar één winnaar, dus dat creëert druk”, zei de FIA-official. Één van de punten van zorg is wat de fabrikanten gebruiken tijdens de raceweekenden aan capaciteit in de fabriek en hoe dat dan bewaakt wordt.

“Ik denk dat het natuurlijk heel lastig te bewaken is”, zei Simon. “Maar je weet dat alle middelen die een bedrijf gebruikt om een auto voor de weg te ontwikkelen geoorloofd zijn, dus ook deze analyses. Je kunt technologie die in de kinderschoenen staat niet tegenhouden. De elektrische technologie van vandaag de dag in de autoindustrie is op dat niveau en we moeten dat accepteren, denk ik.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS