Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW gelooft in waterstof voor Le Mans en ziet nog geen toekomst voor elektrisch

Uitgegeven door Wim Boekel • 6 mei 2018 10:21

BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt denkt dat een waterstofcel mogelijk is voor het endurance racen in Le Mans. De Duitser sluit dan ook een entree in Garage 56 van de 24 uur van Le Mans ook niet uit.

2018 BMW


De autofabrikant uit Bayern heeft al een paar jaar terug een haalbaarheidsstudie gedaan voor een waterstof aangedreven auto. Daarna is men overgeschakeld naar de elektrische aandrijving. Waar een toekomt voor elektrische auto’s in Le Mans nog heel ver weg lijkt, denkt Marquardt dat een toekomt voor de waterstofcel veel sneller komt.

“We deden een concept studie om te kijken of het mogelijk is, of het haalbaar is of niet? We kwamen tot de conclusie, vanuit ons oogpunt, met beperkingen, dat het haalbaar is”, zegt Marquardt tegen het Amerikaanse Sportcar365. “Als we kijken welke kant de toekomst opgaat, zeker, met betrekking tot het endurace racen, naar onze mening, dat is de technologie die je zeker kan overwegen als race toepassing. Met de tijd die voortschrijdt, misschien is het iets dat mogelijk is. Zelfs met prototypes, iets waar we in de toekomst naar kunnen kijken.” De ACO heeft al lang interesse in het introduceren van een waterstof aangedreven auto en staat ook open voor nieuwe technologieën voor de LMP1, welke vanaf 2020 geïntroduceerd moet gaan worden. Zo wilde men al eerder een waterstof aangedreven auto in Garage 56 hebben. Waar alles op dit moment ingezet lijkt te worden op elektrisch rijden, denkt Marquardt dat het geen ideaal platform is voor het endurance racen.

“Eerlijk gezegd, elektrisch rijden voor 24 uur of wat dan ook, zou ik zeggen dat het nog ver weg is voordat het realiteit wordt”, zegt de BMW Motorsport-directeur. “Wanneer je naar de race-omgeving kijkt, wanneer je praat over een paar seconden of minuten voor een pitstop, wat dan ook, daar zit je nog ver vanaf.” Marquardt stelt dan ook de vraagt of het mogelijk is om batterijen te wisselen tijdens een pitsstop. Een concept van Don Panoz voor zijn GT-EV Prototype, waarmee de Amerikaan in Garage 56 wil starten.

“Het omgaan met componenten met een hoog voltage, zou ik zeggen, is iet waar je je moet afvragen: ‘Werkt dat?’ En wat is de boodschap die je vertelt aan de mensen van buitenaf? Vraag je mensen over 5 jaar vanaf nu om snel de batterijen van hun auto te gaan wisselen? Er gaan nog veel gedachten en hersenen over de infrastructuur voor het opladen van de elektrische voortuigen als ze mainstream worden. Er zijn veel vragen die gesteld moeten worden.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS