Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nederlandse teambaas staat voor ongekende uitdaging: "We haten verliezen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 9 april 2018 20:38

Toyota gaat het dit jaar tegen diverse privéteams opnemen in de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Het is een uitdaging waarvan het voor het Japanse merk niet geheel duidelijk is wat ze kunnen verwachten. Toch heeft het team dat hun basis in Keulen heeft, zich goed voorbereid om dit jaar het FIA WEC te winnen, maar ook toe te gaan slaan tijdens de 24 uur van Le Mans. Toyota heeft hiervoor een geheel andere aanpak gehanteerd.

Toyota


Deze winter heeft de Toyota TS050 Hybrid bijna 21.000 kilometer in drie testdagen gereden, waarbij alle zes de coureurs betrokken waren. De auto gaat dit jaar met 69% minder brandstof rijden dan haar concurrenten in de LMP1, wat gecompenseerd wordt door 86MJ per ronde over het Circuit de la Sarthe uit de elektrische aandrijving. Daarnaast is het brandstofverbruik lager, wat kan leiden tot een 45 kilo minder gewicht.

“De regels hebben voor ons een ongekende uitdaging neergelegd”, zei Toyota-teamdirecteur Rob Leupen in Paul Ricard. “We hebben sinds 2012 laten zien dat onze hybride elektrische aandrijving een echte prestatie en efficiency voordeel oplevert. Nu moeten we meer efficiënt dan ooit te voren zijn om onze LMP1-rivalen te verslaan. Zij hebben significant meer energie, meer brandstofstroom en minder gewicht. Maar we haten verliezen, dus ons doel kan niet duidelijker zijn: winst in Le Mans en de WEC-titel.”



 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS