Karting • WSK

Tijmen van der Helm snel met het kartteam van Schumacher, verkeerde batch kost top-klassering

Uitgegeven door Bas Kaligis • 5 april 2018 16:04

SARNO – Pas veertien jaar oud debuteerde karter Tijmen van der Helm met het kartteam van Ralf Schumacher (KSM) dit seizoen 2018 in de internationaal vermaarde OK-klasse. De snelle rijder uit Den Hoorn, die dit jaar in het talentenprogramma van de KNAF wordt begeleid door oud-Formule 1-coureur Giedo van der Garde, reed afgelopen weekeinde in Sarno de tweede ronde van de WSK Super Master Series. Ondanks wat tegenslag liet hij zien nu al tot de snelsten van het veld te behoren.

Tijmen van der Helm

De omgeving voor de race op Circuito Internazionale Napoli in Sarno inspireerde Tijmen. “Sarno is een mooie, snelle baan en het KSM Schumacher Racing Team bevalt goed”, zei hij. “We vergelijken de data met Nicklas (Nielsen, zijn teamgenoot bij KSM, red.).” Onder de rook van de vulkaan Vesuvius liet hij tijdens de trainingen dan ook direct zien bij de besten van het veld te horen. “Ik reed vrijdag tijdens de eerste sessie de tweede tijd en in de tweede training klokte ik de beste rondetijd. We gingen met goede hoop naar de kwalificatie.”

Maar in die kwalificatie was de Tonykartrijder opeens zes tienden van een seconde kwijt. “Dat kwam door de verkeerde banden”, wist Tijmen. “Helaas hadden we, naar wat achteraf bleek, een verkeerde batch gehad.” Hij moest uiteindelijk genoegen nemen met de 21e tijd. Heel wat minder dan wat hij op basis van de trainingen had verwacht.

In de eerste heat werd de coureur van het KSM Schumacher Racing Team vervolgens tiende. Een dag later reed hij in de twee volgende heats naar de respectievelijk zesde en achtste plaats. Knap, gezien zijn kwalificatieresultaat. Toch had het nog beter kunnen zijn, besefte Tijmen. “We hadden nog steeds de verkeerde banden.” Op zondag ging het in de warm-up wat minder dan verwacht. “Daarom besloten we de kart compleet om te gooien.”

In de natte prefinale startte Tijmen op regenbanden als zesde. “Ik had mooie gevechten en reed snel op de vierde plaats en daarna zelfs op de derde positie. Ik heb gewacht op mijn kans, tot de laatste twee rondjes ben ik achter Callum Bradshaw blijven rijden. Toen zette ik de aanval in, maar hij gaf me een breaktest en raakte ik hem. Maar na de race kreeg ik een penalty van drie seconden en nog eens twee extra seconden.” tijmen werd uiteindelijk als negende geklasseerd in de eerste groep in de prefinale.

Tijmen van der Helm KSM

De finale moest hij vervolgens van de achttiende plaats starten. Bij de start probeerde Tijmen buitenom in te halen. “Ik volgde Pedro Hiltbrand. Helaas was ik vergeten het kapje voor de motor omhoog te doen waardoor de motor binnen een paar ronden zestig graden heet werd. Daardoor verloor ik ook nog eens vermogen”, zei hij. “Toen ik dat ontdekt had en het kapje alsnog omhoog had gedaan, kwam ik nog wel naar voren.” Hij finishte uiteindelijk als 22e, een les rijker, erkende hij. “Dit overkomt me nooit meer.”

Terugkijkend weet Tijmen dat de verkeerde batch banden hem een behoorlijk aantal plaatsen kostte. “Als ik de goede batch had gehad, was ik zeker meer naar voren te vinden geweest. En als we de carburatie nog beter voor elkaar krijgen en ik zelf de heats goed doorkom, dan komt het wel goed. De trainingen zijn al goed.”

Hoewel het resultaat nog niet was wat hij ervan had verwacht, is het seizoen nog jong en heeft hij nog een druk programma voor de boeg. Want behalve de WSK International Masters Series rijdt hij ook het EK, het WK van CIK-FIA, het DKM en een paar wedstrijden IAME X30. “Ja, daar ben ik wel even zoet mee, we rijden veel. Ik verwacht binnenkort wel een keer een goed weekend!”

Tijmen bedankt zijn familie, zijn monteur Tarra Tweehuizen, zijn tuner One Engines APS en KSM Schumacher Racing Team.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS