Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Jokerpistops tijdens de 24 uur van Spa: "Strategie terugbrengen in het racen"

Uitgegeven door Wim Boekel • 18 maart 2018 14:25

De Blancpain GT Series wil een groter strategisch spel hebben in de 24 uur van Spa. Daarvoor worden joker pitstops geïntroduceerd. Het aantal van deze pitstops moet nog bepaald worden, maar het betekent dat auto's de pits binnenkomen zonder dat ze de minimale tijd in de pits hoeven door te brengen voor brandstof.

2018 24 uur  Spa


De strakke regels in de BGTS voor de stops alsmede de maximale lengte van de stints, zorgen er voor dat de teams qua strategie beperkt zijn tijdens de endurance race in de Ardennen. Met de joker pitstops moeten teams tijd kunnen besparen in de pits door bijvoorbeeld een dubbel stint op banden te rijden, wat nu bijna onmogelijk is of om een korte brandstofstop te maken tijdens de safetycar.

"We willen wat strategie terugbrengen in het racen," zegt de directeur van het kampioenschap, Stephane Ratel. Een voorstel ligt inmiddels bij de teams, waarin drie van dergelijke joker pitstops zijn toegestaan. Waarbij deze toegestaan zijn vanaf het vijftiende uur tot en met de laatste zeventig minuten van de races. Enkele teams hebben een andere variatie van de regel voorgesteld, waarbij elke zes uur één jokerstop mag plaatsvinden. Overigens moet deze ook gaan gelden voor de 1.000 km van Paul Ricard, waar één jokerstop wordt voorgesteld. In de overige races worden geen jokerpitstops ingevoerd.

Naast de regels voor de lengte van pitstop, welke van binnenkomen van pits tot het verlaten loopt, wordt aangepast. Net zoals de minimale tijd voor een volledige stop, die bestaat uit een bandenwissel, en de snellere stop waarbij meer dan één band gewisseld moest worden. De kortere tijd wordt waarschijnlijk afgeschaft voor alleen het bijtanken.

In het afgelopen jaar werd deze regel uitgebuit door ASP Mercedes, die onder de safetycar naar binnen ging en sneller weer naar buiten was dan de minimale tijd. Het team bracht daarmee de voorgeschreven tijd van 115 naar 95 seconden terug. Dit jaar mogen de wielen en bijtanken tegelijkertijd plaatsvinden. Hiermee gelooft Ratel dat er meer spektakel voor de fans komt en kunnen kleinere teams het beter tegen haar rivalen opnemen.

De berekening van de minimale pitstoptijd is ongeveer veertig seconden voor brandstof en 22 seconden voor het wisselen van een band. Hierdoor stonden teams in sommige gevallen te wachten in de pitsstraat, omdat teams de minimale tijd moesten respecteren. Volgens de Fransman is dat vreemd. Met de nieuwe regels ontstaat er een gelijker speelveld, omdat de teams nu veertig seconden hebben om de banden te wisselen.

"Sommige van de topteams hebben twee extra mecaniciens die getraind zijn voor het wisselen van de wielen en dat is alles wat ze doen, maar niet elk team kan dat betalen," aldus de directeur van SRO Motorsports. De verandering krijgt de kritiek van onder andere teambaas van Belgian Audi Club Team WRT, Vincent Vosse, die zegt dat de veiligheid in gevaar gebracht wordt. De veranderingen moeten deze week tijdens de testdagen tussen Ratel en de teams verder besproken gaan worden.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS