DTM

Nieuwe DTM-bolides verliezen één derde van de downforce door versimpeling en verwijdering van aerodynamische onderdelen

Uitgegeven door Wim Boekel • 4 maart 2018 19:18

De DTM-regels voor 2018 zijn aangepast. De auto's krijgen in het nieuwe seizoen aanzienlijk minder downforce. Dit heeft het toonaangevende, Duitse toerwagenkampioenschap bereikt door het aantal aerodynamische componenten aan de buitenkant van de auto te verminderen en door het aantal mechanische componenten onder de huid van de auto te verminderen. Hierdoor worden coureurs gedwongen om hun vaardigheden nog meer te gebruiken, met als gevolg dat de èchte coureurs vanzelf boven komen drijven.



Voor Audi, BMW en Mercedes begint de voorbereiding op het seizoen 2018 in Vallelunga, in Italië. Bij Audi zijn het kampioen René Rast en Jamie Green die de nieuwe Audi RS5 DTM gaan uitproberen en voor BMW is dit Marco Wittmann. De coureur neemt plaats in de BMW M4 DTM. De DTM-rookie neemt plaats als reservecoureur. Bij Mercedes nemen Gary Paffett, Lucas Auer en voormalig F1-coureur Pascal Wehrlein plaats achter het stuur.



De technische regels zijn met name aangepast ten aanzien van het aerodynamica pakket. Aan de voorkant worden de auto's uitgerust met de 'aero flick'. Dit onderdeel is veel smaller dan zijn voorganger dit in 2017 werd gebruikt. Als gevolg daarvan is de voorvleugel aangepast door de engineers. De 'side duct' is daardoor ook versimpeld en de 'end plate' bij de deuren is hierdoor verdwenen. Daarnaast zijn er nog veel meer onderdelen verwijderd. De basis geometrie van de achterkant is behouden gebleven. Door deze maatregelen is de downforce van de auto's met een derde verminderd. Daarnaast zorgt de lagere luchtweerstand op sommige circuits voor hogere topsnelheden.



Andere veranderingen voor het 2018 seizoen zijn onder andere het terugbrengen van het gewicht van de wagen naar minimaal 1031 kilogram, het toevoegen van een extra crewlid tijdens de pitstops en het gebruik van acht motoren per seizoen door het uitbreiden van de racekalender van negen naar tien raceweekenden.

Tijdens de volgende DTM-testdagen van 9 tot 12 april zullen alle achttien DTM-coureurs achter het stuur kruipen van hun bolides, waarna het seizoen op 5 en 6 mei van start gaat op het circuit van Baden-Württemberg.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS