Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Zoektocht naar PK's en budget: "We gaan ze tot hun volle capaciteit benutten, wat ons 1.000 PK gaat geven"

Uitgegeven door Wim Boekel • 24 februari 2018 17:16

Het door Perrinn gebouwde prototype die de snelste elektrische racewagen moet worden, gaat aangedreven worden door drie Formule E-motoren. De Britse constructeur wil met een volledige elektrische LMP1-bolide de 24 uur van Le Mans rijden in de experimentele Garage 56. Het bedrijf heeft nu een deal met een nog onbekende motorenleverancier van de Formule E voor de aandrijving van de 424-prototype. Daarbij moeten twee motoren de achterwielen aandrijven en 1 motor de voorwielen, waardoor de auto een vermogen van 750kw krijgt. Dit ligt net boven de 1.000 pk.

Perrinn

"We zijn een deal overeengekomen met een van de bestaande FE-leveranciers om vier aandrijving te gebruiken, maar ik kan niets zeggen tot het bedrijfsplan gereed is", zo vertelt de oprichter van het bedrijf Nicolas Perrin tegen het Engelse Autosport. "De FE-motors worden tot 200kw beperkt door de regels, maar ze kunnen hoger gaan en we gaan ze tot hun volle capaciteit benutten, wat ons 750kw of te wel 1.000 pk gaat geven."

Het team uit Yorkshire gaat de basis voor de batterijen kopen en haar eigen batterijen in elkaar zetten. Dit moeten negen modules worden die ieder 64 cellen bevat. Nu moet de voormalig engineer echter nog het geld binnenhalen, ongeveer 2,25 miljoen euro, om de auto te bouwen en te gaan testen. Hij vertrouwt dat het testen ongeveer zes maanden na de start van de bouw gaat beginnen.

De auto moet volgens Perrin ongeveer 1.200 kilo gaan wegen, wat zo'n 330 kilo meer is dan een hybride LMP1-auto en de tijden moeten tussen de LMP1 en LMP2 gaan liggen. De topsnelheid wordt 335 km/u en accelereert van 0 naar 100 in twee seconden. Het doel is om de auto te gebruiken voor toekomstige ontwikkelingen van de elektrische technologie. De auto was oorspronkelijk bedoelt als LMP1-auto, maar is nu behoorlijk veranderd om een elektrische auto te worden.

"De filosofie is hetzelfde, maar we hebben een heroverweging omtrent de hele auto gedaan, de integratie van de batterijen en er zijn veel verschillen in de details" aldus Perrin. De auto is zo'n 200 mm langer dan wat maximaal is toegestaan in de LMP1, zodat de batterijen kunnen worden geplaatst. Het gewicht van de batterijen worden 400 kilo. Deze worden geïntegreerd in het monocoque, zoals ook het geval is bij de tweede generatie FE-auto's.

"We hadden oorspronkelijk gedacht om de batterijen aan de achterkant van het chassis te plaatsen, maar we kwamen met een manier die mooier is om te doen", legt Perrin uit. "Ons plan is om elk jaar een nieuwe auto te bouwen die de ontwikkelingen van de technologie van de batterijen en het opladen behelst", aldus de engineer.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS