DTM

Plan B als samenwerking met Japans GT mislukt, gaat de DTM over op regels van de GTE: "Het is de FIA-standaard"

Uitgegeven door Wim Boekel • 8 februari 2018 16:36

De DTM overweegt het aannemen van de GTE-regels als een plan B, wanneer een gezamenlijk platform met de Super GT niet gerealiseerd wordt. Sinds Mercedes haar vertrek heeft aangekondigd na 2018, zijn de gesprekken over de regels met de Japanners voor 2019 nieuw leven ingeblazen.

2018 DTM Mercedes


Een eerste stap in de samenwerking waren demoritten die zowel op Hockenheim als Motegi plaatsvonden, met de auto's uit beiden kampioenschappen. Gerhard Berger sprak dan ook zijn intentie uit om met de organisatoren van het Super GT in zee te gaan, om gezamenlijk regels te ontwerpen en een 'internationaal-achtig' kampioenschap op te zetten. Volgens het Engelse Autosport is er echter weinig interesse bij de drie Japanse fabrikanten in het Super GT, Nissan, Honda en Lexus, om zich bij BMW en Audi in de DTM te voegen. Met deze tegenvaller op zak lijkt de organisator van het Duitse toerwagenkampioenschap, de ITR, zich te gaan richten op overnemen van de regels van de GTE, die zowel in het FIA World Endurance Championship als IMSA SportsCar Championship worden gebruikt.

"Mensen praten al voor het plezier over de GTM," zegt Porsche GT-directeur Frank-Steffen Walliser over het vooruitzicht tegen het Engelse magazine. "Een Duits kampioenschap met GT-auto's is iets wat we ons kunnen voorstellen. GTE-auto's kunnen sprintraces doen, met of zonder het bijvullen van brandstof en met of zonder bandenwissel. Alles is voorbereid, alles is direct mogelijk. Willen de fabrikanten dat? Ik weet het niet." Een stap naar de GTE-regels geeft ook de huidige DTM-fabrikant BMW de mogelijkheid om door te gaan met haar nieuwe M8 GTE, terwijl het mogelijkheden biedt aan Porsche, Ferrari, Ford, Aston Martin en Corvette. Audi moet daarentegen een GTE-auto gaan produceren of zich terugtrekken.

"De GTE is de FIA-standaard," vervolgt Walliser. "Er kunnen zelfs klantenauto's bij, tenminste van drie fabrikanten." Waarmee hij doelt op Corvette, Ferrari en Porsche. "We hebben een stalen ophanging, dus GTE-auto's kunnen gemakkelijk het contact overleven. En de aerodynamica is niet zo gevoelig als er een stuk bodywerk mist, daar kun je niet aan voorbij."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS