Autosport NL • Autosport NL Diversen

Fabricio Rietdijk test nieuwe Formule RP1: "Heel aantrekkelijk wat Michael Bleekemolen heeft neergezet"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 20 januari 2018 05:27

ZANDVOORT – Zijn eerste test in een formule-auto bezorgde Fabricio Rietdijk een grote lach op zijn gezicht. De twintigjarige inwoner van Dordrecht weet nu dat het waar is wat wordt gezegd: formuleauto’s zijn het summum van de autosport. Op het circuit van Zandvoort testte hij de nieuwe Nederlandse Formule RP1-auto. Zijn interesse is gewekt: “Het is een aantrekkelijke klasse, want qua benodigd budget is ze bereikbaar.”

Fabricio Rietdijk Formule RP1

Fabricio reed twee sessies van twintig minuten op het beroemde circuit in de duinen. Tijdens de eerste sessie reed hij in een Ferrari-rode bolide samen met de andere deelnemers twee rondjes achter de safety car voordat hij op de baan werd ‘losgelaten’. “Het maakte heel veel indruk op me”, blikte hij terug op de test. “Mijn verwachting ervan was al groot – je hoort verhalen over de enorme downforce van deze auto’s. Als je het dan zelf meemaakt, blijkt de beleving wel heel intens. Het rijden in een Formule RP1 gaf een echte kick, zeker weten.”

Fabricio had overigens al autosportervaring. Nadat hij vorig jaar zijn racelicentie had gehaald, reed hij een aantal wedstrijden in de DNRT in een BMW 330 in de Toerklasse. Toch was de test in de RP1 een heel nieuwe ervaring, vond de snelle Zuid-Hollander. “Ik moest echt rekening houden met de tractie van de auto en de banden werden vrij moeilijk warm. Ik vind het heel aantrekkelijk wat Bleekemolen heeft neergezet.”

Fabricio Rietdijk met ex-Formule 1-coureur Michael Bleekemolen

Daarmee doelde Fabricio op ex-Formule 1-coureur Michael Bleekemolen die samen met zijn zoons Sebastiaan en Jeroen deze nieuwe raceklasse heeft opgezet. Dat gebeurde in samenwerking met de Nederlandse autosportfederatie KNAF. Het doel van de Formule RP1 is om de formuleracerij betaalbaar te houden. De auto wordt gekenmerkt door een 140 pk sterke Renault-motor met een inhoud van 1.6 liter en weegt maar 470 kilogram.

“Het is een aantrekkelijke klasse, want qua benodigd budget is ze bereikbaar.” En dus is het een interessante optie voor Fabricio voor komend seizoen. Overigens zal hij in 2018 hoe dan ook in de autosport actief zijn, want hij doet sowieso mee aan het DNRT-kampioenschap bij de toerwagens, opnieuw in een BMW 330. “Dat doe ik om de beurt met mijn vader. Ik heb inmiddels al één race gereden, dat was op Zandvoort.”

Omdat Fabricio het circuit dus al kende, was het voor hem relatief eenvoudig een goede snelheid met de RP1 te vinden. “Ik wist waar de hobbels op de baan zaten, maar het is sowieso een heel makkelijk te besturen auto.” Hij hoopt dat de Formule RP1 hem verder helpt in zijn ambitie beroepscoureur te worden. “Ik wil zo ver mogelijk komen in de autosport.” Welke variant het uiteindelijk zal worden, doet er niet zoveel toe, stelt de sympathieke coureur. “Alle vormen van autosport spreken me aan!”

Aan zijn basis zal het in ieder geval niet liggen. Want niet alleen heeft hij al een seizoen ervaring in de autosport, eerder was hij jarenlang actief in het karten, de sport die wordt beschouwd als de kraamkamer van de autosport. Zo toonde hij eerder twee jaar lang zijn talent in het Nederlands kampioenschap in de zeer sterk bezette koningsklasse KZ2.

Maar nu hij aan de autosport heeft geroken, is er wat Fabricio betreft geen weg meer terug. Om zijn sport op een zo hoog mogelijk niveau te kunnen uitoefenen, zoekt hij sponsoren die hem willen ondersteunen op zijn weg richting de top. Geïnteresseerden kunnen contact opnemen via 06-28643064 of [email protected].

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS