Karting • Belgisch Kampioenschap

Spannende races bij Belgisch Endurance Karting Challenge

Uitgegeven door Casper Bekking • 27 september 2007 14:22



Afgelopen zondag stond er weer een nieuw raceweekend voor de deur voor de coureurs in de Belgisch Endurance Karting Challenge. Ditmaal werd er gereden op het circuit Nieuw Zevenbergen te Berghem, volgens vele karters één van de mooiste banen van de Benelux. Een kleine vijftig teams maakte hun opwachting in Berghem, en dit in combinatie met prachtig weer, spannende races en veel gezelligheid zorgde voor een geslaagd evenement. De deelnemers van de Rotax Max reden hun twee uur durende race gezamenlijk met de TKM-klasse, terwijl Briggs&Straton zoals gewoonlijk gezelschap kregen van de Honda-coureurs.



TKM – B&S
Na een probleemloze start behield de nummer 28 van PDB Racing de leiding voor het team Ve-Ra-Bo in de B&S Senior-klasse. De leider in de race kon zijn positie in het begin goed consolideren door constant snelle rondetijden te laten noteren. Ook na de verplichte pitstop was er geen vuiltje aan de lucht voor het team, met een ruime voorsprong wonnen ze de race in Berghem. In de B&S Junior was het team van Aaron Hendrickx een klasse apart en behaalde de overwinning. Bij de Honda Junioren veroverde Team Collin de eerste plaats. L&M Corriendo wist de overwinning te pakken in de Honda Senior-klasse. Het team is eigenlijk het gehele seizoen al sterk, en ook met interim-coureur Peter Neefs wist het opnieuw te winnen.



Hans Damians zei het volgende over zijn race in Berghem: 'Het was gewoon de perfecte race op het prachtcircuit van Berghem. We hadden voor de kwalificatie een gedurfde gok gedaan voor de afstelling en dit werkte perfect. Ik heb de start voor mijn rekening genomen en direct kunnen wegrijden, zodat mijn teamgenoot interim piloot Peter Neefs na een uur de race kon controleren. We hebben allebei geen fouten gemaakt en zo kunnen uitrijden. Ik zou langs deze weg ook het volledige DW Racing Team willen bedanken, zonder hen was dit nooit gelukt.'



Rotax Max – Honda
De pole-position werd in de Rotax Max-klasse opgeëist door het AMK-Team, gevolgd door FM Racing, Sloebs en DW Racing. Na een probleemloze start was het nog steeds AMK die de leiding hadden, en liepen snel weg bij de rest van het veld. Er onstond achter de leider wel een spannende strijd om de tweede plaats, echter kon DW Racing deze consolideren na een goede start.



In de beginfase van de race waren er nog een aantal schuivers op te merken, al na drie ronden moet nummer 31 opgeven na een aanvaring met de bandenstapels van de eerste bocht. Ook LG Racing maakte een spin, al kon het team wel verder na een korte stop. Ongeveer halverwege de race was er spektakel in de laatste bocht voor het rechte stuk. Eén van de karts lekte waardoor er olie op de baan komt. Hierdoor schuiven DW Racing en High Performance Racing op volle vaart in de banden, en ontstaat er een gevaarlijke situatie. De gele vlaggen gaan uit, en na enkele ronden is de gladheid verdwenen. Na deze spin is DW Racing kansloos voor een goede klassering. Het AMK-Team had nergens last van en kon de overwinning binnenhalen. In de TKM-klasse was het tot de laatste ronde spannend, waar Cornelis Racing de overwinning pakte met minimaal verschil op JPR-Total.





Kim Andries – Cornelis Racing was in zijn nopjes met het resultaat: "Cornelis Racing heeft in de aanloop naar Berghem hard gewerkt want we wisten dat JPR-Total niet zomaar te kloppen zou zijn. De qualifying verliep (onverwacht) echt zoals gehoopt > 1ste TKM (zevende algemeen). Echter, met de start kon JPR-Total (wegens uitval van een Rotax Max in de startprocedure) direct twee plaatsen goedmaken en werd het voor mij een lastig verhaal. Toch slaagde ik erin JPR-Total in de beginfase opzij te zetten en de voorsprong licht op te bouwen. Eddy Cornelis en Birger Bouvin namen achtereenvolgens het stuur over. Birger Bouvin moest bijna achteraan in het veld aansluiten en pas in de laatste vijf minuten kwam de eerste plaats opnieuw in zicht. JPR-Total werd uiteindelijk voor de tweede maal verschalkt op de meet. Een wedstrijd die sommigen deed watertanden, en eentje die wij gerust willen overdoen op het prachtige Berghem-Oss."



Ook de winnaars in de Rotax Max-klasse waren uiteraard dik tevreden:
'Voor ons team was het een perfect weekend", meldde Steven Symons. "Hoewel we zaterdag niet konden trainen, vonden we op zondag al snel de perfecte set-up tijdens de vrije training. Dit vertaalde zich in de snelste rondetijd en dus pole position voor de race. De start verliep vlekkeloos en al gauw bleek dat we een sneller tempo konden aanhouden dan de concurrentie. De maximale voorsprong bedroeg een twintigtal seconden en dit was genoeg om de leiding niet meer uit handen te geven. Hierbij willen we het PDB-Belgium team danken voor de steun en hopelijk kunnen we dit herhalen in het weekend van 7 oktober op het circuit van Spa-Francorchamps", aldus Symons.



Ook Ben de Feyter, organisator van de BEKC keek met goede gevoelens terug op het weekend: "Onder een stralende zomerse zon mochten we weer een kleine 50 teams begroeten op het prachtige circuit van Berghem-Oss. Leuk om ook weer nieuwe teams welkom te heten en er is mij ingefluisterd dat we voor de volgende wedstrijd te Francorchamps nog zes nieuwe teams mogen ontvangen. Dit bewijst dat het Endurance-rijden leeft en dit werd tijdens deze race weer bewezen door toffe en spannende wedstrijden."



"In onze klasse Briggs & Stratton en Honda was het zeer spannend", gaat De Feyter verder. "De teams hebben de tactiek goed voor elkaar en komt het op goede stuurkunst aan om je team vooraan mee te laten strijden. In de TKM-klasse strijden de teams tot op de laatste meter en verwelkomen we telkens een nieuwe winnaar. In de Rotax Max-klasse is het uitkijken naar de strategie van de teams en wie het kan opbrengen om constante rondetijden te rijden. Wie dit alles goed voor elkaar heeft komt in aanmerking voor het podium."



De stuwende kracht achter de BEKC is heel content: "Ik ben vooral zeer tevreden dat de sfeer tussen de teams goed is. Er wordt sportief gereden en ook de reglementen worden goed nageleefd. Ook de nieuwe teams worden hartelijk begroet en bijgestaan. De volgende wedstrijd wordt gereden op het circuit van Spa-Francorchamps op zondag 7 oktober en wordt opnieuw een test voor het materiaal en piloten. We rijden langere wedstrijden en we verwelkomen dus ook enkele gastrijders bij de teams. Het kampioenschap is nog volledig open en de volgende wedstrijden zullen belangrijk zijn."

Meer informatie en uitslagen zijn te vinden op www.bekc.be.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS