Formule 1

Banden met Audi kosten Robin Frijns de kop bij Andretti in de Formule E

Uitgegeven door Wim Boekel • 14 oktober 2017 16:07

Robin Frijns is zijn plek bij het Formule E-team van Michael Andretti kwijt. De combinatie van het racen met Audi in de Blancpain GT Series en de komst van BMW naar het FE-team, deden de Limburger de das om. Het merk uit Bayern gaat het team van 2018/19 overnemen als fabrieksteam en wil graag zijn eigen coureurs inzetten.

Robin Frijns

Antonio Felix da Costa blijft bij het team en testte recent al met andere BMW-coureurs in Valencia. Volgens teambaas Roger Griffiths zijn de banden van Frijns met Audi onoverbrugbaar geworden nu BMW haar betrokkenheid verhoogt.

“We hebben echt genoten van het werken met Robin, hij bracht veel plezier en wat betreft ruw talent was hij extreem snel. Eén van de snelste coureurs op de baan”, aldus Griffiths tegenover het Engelse Autosport. “Er zijn wat complexiteiten in de relatie die Robin met Aud heeft en BMW is een grote deelnemer. Dat speelt echt in de richting die het programma in de toekomst opgaat. We ondersteunen zeker het idee om Robin binnen het team te houden, maar moet een relatie zijn die voor iedereen werkt.” Dat betekent dat de Limburger na twee jaar FE aan de kant staat.

“Het team wilde me zeker graag houden”, zegt Frijns. “Michael steunde mij en het team. Ik had lol met Antonio en we werkten goed samen, we waren goede teamgenoten. Het ging lastig worden met de situatie waarin ik zat. Een Audi-coureur in de GT's zijn en een contract met Andretti, niet BMW. Het gaat een volledig BMW-fabrieksteam worden. Ze komen met een eigen aandrijving en motor en ze willen zien wie ze vanuit de BMW-coureurs in de auto willen hebben.”

Frijns heeft wel de ambitie om in de komende maanden met een ander FE-team te gaan testen en terug te keren in het kampioenschap. “Ik wil geen reservercoureur zijn. Ik was dat in de Formule 1 en het maakte me niet echt blij”, zegt de coureur. “Ik zat de afgelopen twee jaar bij Audi en het doel is om met Audi in de Formule E te komen. Ik hou van het merk, ik voel me op m'n gemak. Waarom zou ik dat veranderen? Als BMW voorbij was gekomen en had gezegd: ‘We willen jou voor de komende drie seizoenen als BMW-coureur in de Formule E’, dan was het waarschijnlijk anders geweest en zat ik waarschijnlijk nog in de auto. Dat is nooit gebeurd.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS