Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Engine Development laat Judd terugkeren naar de 24 uur van Le Mans

Uitgegeven door Wim Boekel • 15 oktober 2017 10:07

Engine Developments wil samen met het Japanse AIM een nieuwe atmosferische motor ontwikkelen voor de LMP1-klasse van het FIA World Endurance Championship. Hiervoor wil men een AIM-Judd 5,5 liter V10 bouwen. De aandrijving moet voldoen aan de aangepaste regels voor 2018, waardoor de atmosferische motor de concurrentie kan aangaan met de turbo’s. Hiervoor zijn de regels rond de brandstofstroom aangepast, die in 2014 werden geïntroduceerd.

2017 LMP1


De motor wordt gebouwd rond een nieuw 72-graden cilinderblok, die lichter moet gaan worden dan de vorige Judd-motor. Die werd gebruikt in het enduranceracen en wordt voorzien van een nieuwe verbrandingskamer en zuigers. Daarnaast wordt het koelsysteem vernieuwd en krijgt het een geüpdatetet managementsysteem met elektronisch gas en een brandstofmanagementsysteem.

“De verwachte technische regels in de LMP1 garanderen gelijkheid in prestaties tussen verschillende motorentypen die een rigoureus homologatiesysteem doorgaan”, aldus Development Engine in zijn statement. “We geloven daarom dat het V10-platform een natuurlijke keuze is voor een LMP1-team, dat serieus is over probleemvrij rijden in de 24 uur van Le Mans van 2018.”

De motoren worden alleen geleased aan de teams en het bedrijf start daarmee vanaf het superseizoen 2018/19. Engine Development heeft een lange historie in het enduranceracen met de Judd V10, die oorspronkelijk voor de Formule 1 was ontworpen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS