Formule 1

Sebastian Vettel vertrouwt op zijn ervaring in Singapore om leiding in kampioenschap te heroveren

Uitgegeven door Bas Kaligis • 14 september 2017 14:27

SINGAPORE - Met het stratencircuit van de Grand Prix van Singapore dat geschikt is voor Ferrari, hoopt Sebastian Vettel de leiding in de Formule 1 dit weekeinde op Lewis Hamilton te heroveren. De Duitser van de Scuderia had zes opeenvolgende podiumplaatsen op het verlichte circuit tot zijn race van vorig jaar waarin hij als vijfde eindigde. Geen enkele coureur heeft in Singapore meer podiumplaatsen behaald dan Vettel.

Sebastian Vettel Ferrari Grand Prix Singapore


Het 5 kilometer lange circuit lijkt op de Grand Prix van Monaco voor wat betreft zijn lay-out: bochtig waarop hard moet worden geremd zodat de Mercedes van Hamilton nauwelijks kan profiteren van zijn topsnelheid.

Het vertrouwen van Vettel zal verder worden versterkt door het feit dat hij dit jaar Monaco comfortabel won, terwijl Hamilton als zevende finishte. Ferrari pakte er een één-twee, net zoals in Hongarije, een andere baan die de kracht van Mercedes neutraliseert.

De laatste twee wedstrijden, in België en Italië, waren geschikter voor Mercedes en toonden Hamiltons sterke punten. Het zorgde ervoor dat de Brit momenteel drie punten voorsprong heeft in het kampioenschap. Na Singapore, een circuit dat eerder al problematisch bleek voor Mercedes, zijn er nog zes Grands Prix te gaan.

Toen Vettel hier in 2015 - in zijn eerste seizoen met Ferrari - won, kende Mercedes een moeizaam weekend met Nico Rosbergs vierde plaats en Hamiltons motorproblemeng. Hoewel Hamilton er won in 2014, werd hij het jaar daarvoor vijfde en met zijn vorige team McLaren viel hij twee keer uit.

"Dit is een circuit dat we nooit echt onder de knie hebben gekregen", zei Mercedes-teambaas Toto Wolff. "Singapore is het soort circuit dat zowel Ferrari als Red Bull zou moeten liggen."

Er zijn weinig plaatsen om in Singapore in te halen, maar één van die plaatsen is de run naar bocht 7.

Coureurs moeten de timing precies goed hebben als ze met een topsnelheid van 320 kilometer per uur naderen voordat ze moeten remmen tot een snelheid van 120 kilometer per uur. Zo' n pittige bocht zet rijders steevast onder druk. Coureurs hebben er ook te maken met een hoge vochtigheidsgraad.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS