Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Team Bleekemolen ijzersterk naar podium tussen de Spaanse furies in de Hankook 24H BARCELONA

Uitgegeven door Bas Kaligis • 4 september 2017 07:14

BARCELONA – De NM Racing Team-Ginetta G55 GT4 (#215, Nikolay Dmitriev / Maxime Guillemat / Marc de Fulgencio / Ivan Pareras / Nil Montserrat) heeft de Hankook 24 Horas de BARCELONA gewonnen. Na 643 ronden op het 4,655 kilometer lange Circuit de Barcelona Catalunya, een totale afstand van 2.993,16 kilometer, reed Nil Montserrat als eerste over de eindstreep en behaalde daarmee de overwinning in de voorlaatste race van de 24H TCE SERIES powered by Hankook 2017. Ook won het team daarmee de SP3-GT4-klasse in de race. Met slechts één ronde achterstand na een volledig etmaal racen eindigde de Team Bleekemolen-SEAT Leon TCR (#100, Sebastiaan Bleekemolen / Melvin de Groot / Rene Steenmetz / Michael Bleekemolen) als tweede algemeen en als winnaar van de TCR-klasse. De derde plaats algemeen en de tweede plaats in de TCR.klasse was voor de MONLAU COMPETICIÓN-SEAT Leon TCR (#107, Alvaro Bajo / Alba Cano Ramirez / Jurgen Smet / Jose Manuel Perez Aicart), waarmee er in Barcelona twee Spaanse teams in de top drie van het algemeen klassement eindigden.

Overall podium 24 Horas de Barcelona

De Bas Koeten Racing powered by Kawasaki-SEAT Leon TCR (#155, Kristian Jepsen / Jan Sorensen / Martin van den Berge / Anders Fjordbach) completeerde de top drie in de TCR-klasse als vierde algemeen. Het was de eerste van in totaal drie auto’s van Bas Koeten Racing die in de top zes eindigden.

Ondanks een aanrijding in de eerste ronde, waardoor de auto terugviel tot aan de staart van het veld, en een gebroken achterwielophanging door een aanrijding in het laatste uur van de race eindigde de Red Camel-Jordans.nl SEAT Leon TCR (#303, Ivo Breukers / Rik Breukers / Bert de Heus / JM Littman) dankzij een inhaalslag toch nog binnen de top tien. Net daarvoor op de paatsen acht en negen eindigden respectievelijk de Pit Lane Competizioni-Audi RS3 LMS DSG (#122, Zach Arnold / Roberto Ferri / Alberto Vescovi / John Filippì) en de Bonk Motorsport-Audi RS3 LMS (#115, Hermann Bock / Max Partl / Philip Ellis).

Achter de NM Racing Team-Ginetta G55 GT4 als klassewinnaar in SP3-GT4 eindigde de CWS-Ginetta G55 GT4 (#178, Colin White / Patrik Mathiesen / Joachim Bölting / Tom Wrigley) als tweede in de klasse, ondanks schade vanwege een aanrijding in de beginfase en een probleem met de brandstofpomp in een laat stadium van de race. De Ginetta van het Britse team eindigde slechts drie ronden voor de EST 1 Racing-Porsche Cayman GT4 (#981, Thomas Padovani / Raimo Kulli / Sten Pentus / Keijo Kaasik / Jukka Honkavuori), die in de beginfase het veld aanvoerde, totdat het team uit Estland terugviel als gevolg van een lekke band. De Stratton Motorsport Aston Martin Vantage GT4 (#237, Stuart Hall / Tom Black / David Tinn / Robin Marriott) leidde in de beginfase ook in het algemeen klassement, maar vanwege problemen met de elektronica verloor het Britse team bij het debuut in de serie 25 ronden op de leiders.

De Synchro Motorsport-Honda Civic Type R (#176, Alyn James / Daniel Wheeler / Martin Byford) werd beloond voor een sterk optreden met de overwinning in A3, ondanks problemen met een niet optimaal werkende turbocompressor. De MALTI COMPETITION-SEAT Leon Supercopa MK2 (#128, Philippe Burel / Victor Fernandes / Jean-Marc Rivet / Bob Arezina) werd tweede in de klasse, terwijl de Team Autosport de Jong-BMW E46 330D (#177, Peter Terlouw / Patrick Tieman / Marco de Jong / Karel Neleman / Mark Verhaegh) na problemen met de ophanging sterk terugkwam en het podium in de klasse A3 completeerde.

De Cor Euser Racing-BMW 120D (#71, Cor Euser / Jim Briody / Carel Krieger / Stan van Oord) eindigde bovenaan in de klasse A2, ondanks dat het team na problemen in de eerste uren op de laatste plaats in de klasse had gereden. De Alders Motorsport-Renault Clio Cup III (#180, Lucas Alders / Rob Noy / Stefan Tanner / Eduard Lázaro / Fortia Pares) eindigde verrassend als tweede, nadat de Spirit Racing-Renault Clio Cup III (#168, Rob Nieman / Eric vd Munckhof / Frank Bedorf / Stan van Oord / Joey van Splunteren), die lange tijd aan de leiding in de klasse reed, in de slotfase op de baan tot stilstand was gekomen. De pole-sitter in de klasse, de RECY RACING TEAM-BMW 120D (#194, Jan de Vocht / Johan van Loo / Wim Meulders / Thomas Piessens), leidde gedurende de eerste helft van de wedstrijd comfortabel in de klasse, maar viel gedurende de nacht uit als gevolg van een motordefect.

De DUWO Racing-BMW M235i Racing Cup (#235, Jean-Marie Dumont / Alexander W. Wetzlich / Nicolas Schmit / Andrey Mukovoz / Stanislav Sidoruk) kwam in het laatste uur met een rookpluim tot stilstand, maar won niettemin onbedreigd de klasse CUP1, nadat de QSR Racingschool-BMW M235i Racing Cup (#154, Jimmy de Breucker / Mario Timmers / Rodrigue Gillion / Emilie Liljeström / Tommy Graberg) vanwege problemen met de stuurbekrachtiging 85 ronden achterstand opliep. Desondanks behoudt het Belgische team QSR Racingschool wel de leiding in het CUP1-puntenklassement.

Met nog slechts een race te gaan in de 24H TCE SERIES powered by Hankook 2017 bedraagt het onderlinge verschil tussen QSR Racingschool, MONLAU COMPETICION en CWS in het algemeen teamkampioenschap slechts drie punten.

Over vijf weken, van 6-8 oktober, vindt de Hankook 12H SPA-FRANCORCHAMPS als laatste race van de 24H TCE SERIES powered by Hankook 2017 plaats. Tijdens datzelfde weekeinde organiseert CREVENTIC ook de Hankook 2X6H SPA-FRANCORCHAMPS als wedstrijd van de 24H PROTO SERIES powered by Hankook. Begin november staat dan het eerste evenement van de organisatie in de Verenigde Staten op het programma op het Circuit Of The Americas in Austin, Texas.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS