DTM

DTM-fabrikanten voor afschaffen prestatiegewicht, maar: "Als we 1 tafelpoot wegnemen stort het in..."

Uitgegeven door Wim Boekel • 25 augustus 2017 05:16

De succes ballast in de DTM is al tijdenlang onderwerp van discussie in de DTM. In Zandvoort liep de controverse weer op toen BMW 5 kg gewicht in mindering kreeg voor de 2e race, terwijl de Audi’s met 5 kg extra moesten starten. Voor velen onbegrijpelijk, omdat het juist BMW was die het podium naar zich toetrok in de openingsrace van het weekend. DTM-voorzitter Gerhard Berger wil dan ook graag van het systeem af en lijkt hiervoor de instemming van de fabrikanten te krijgen.

2017 DTM BMW


“Het feit dat we gewicht moeten toevoegen voor de Nurburgring, is een tegenvaller”, reageerde Dieter Gass van Audi tegenover het Engelse Autosport. “Het is duidelijk dat het huidige systeem niets bereikt van waarvoor het bedoeld is. Een onvoorwaardelijke afschaffing van het systeem is de enige oplossing voor deze absurde voorwaarde.” Ulrich Fritz van Mercedes sprong zijn concurrent bij. “We bespraken het uitvoerig op vrijdag”, vertelde Ullrich. “Mercedes ondersteunt het afschaffen vanaf het prille begin.”

BMW denkt echter dat het afschaffen geen simpele oplossing is.
“We hadden vele discussies en ik denk dat het echt iets is waar over we over door moeten gaan om een oplossing te vinden die duurzaam is. Die niet één seizoen houdt, maar ook de volgende jaren en verder”, reageerde BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt. “We hebben de regels ontworpen als een tafel met 4 poten en 1 van deze poten was het prestatiegewicht. Als we één tafelpoot wegnemen, stort het in. Dus moeten we werken aan het bouwen van iets wat stabiel is met drie poten. Daar moet de discussie overgaan.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS