Formule 1

SILLY-SEASON: Niet alleen voor de Formule 1-coureurs, achter de schermen gaat de ruilhandel verder

Uitgegeven door Mitchell Koolen • 23 juli 2017 08:33

Het Silly-season is in volle gang binnen de Formule 1; geruchten doen de ronde over wie waar gaat rijden komend seizoen. Speculaties, roddels en uithalen, dat is in een notendop wat de stoelendans in de hoogste klasse van de autosport inhoudt. Natuurlijk, ook de uiteindelijke verplaatsingen van coureurs, maar een gemiddelde soap-serie kan hier een puntje aan zuigen. Echter, dit geldt niet alleen voor coureurs en overig personeel; ook voor de krachtbron kan er een ware stoelendans ontstaan. Coureurs en contracten kunnen veel geld kosten -vaak met de motoren als de valuta- om de juiste deal te beklinken.

Formule 1 2017 Red Bull Racing


Als mooi voorbeeld kunnen we Honda aanhalen, deze fabrikant zou een partnerschap met Sauber aangaan. Een bepaalde deal gooide echter wat roet in het eten. Het ontslag van Monisha Kaltenborn die in principe de hele deal had uitgewerkt, hielp ook niet mee aan de zaak.

Het tweede team van Red Bull Racing, Toro Rosso, gebruikt op dit moment een Renault krachtbron maar Honda wil graag een tweede team in de F1. Maar waarom zou je een Renault-motor dumpen voor een Honda? Uit hoop? Of misschien voor een voordeel op de lange termijn die uiteraard financieel zal zijn. Een deal met Honda kan zeker lucratief zijn; de fabrikant heeft erg veel bronnen en op het moment gratis motoren.

Maar hoe zou dit bij andere teams zijn? Laten we eens doornemen wat de opties zijn.

Sahara Force India:
Het team doet er goed aan bij de huidige krachtbron van Mercedes te blijven. De 'Roze Panters' doen het erg goed en kijken er waarschijnlijk naar uit om een motor over te nemen of net als Red Bull Racing, rebranding. Het zou ook kunnen dat Force India wacht op een eventuele terugkeer van Porsche in 2020.

Williams Martini Racing:
Zou op dit moment gebaat zijn om bij Mercedes te blijven. Het team staat er voor open om als fabrieksteam verder te gaan en een voorliefde voor Honda te koesteren. Het gebrek aan ontwikkeling op het aerodynamische vlak is waar men nu steken laat vallen. Men moet daar iets meer doorduwen om een kans te maken en mee te tellen. Geef het een jaartje of twee.

Scuderia Toro Rosso:
Het zusterteam van Red Bull zou van Renault naar Honda kunnen/moeten wisselen. Dan wordt het een echt ontwikkelingsteam met een ontwikkelingsprogramma voor Red Bull. Daar schort het nu aan. Misschien dat er wat gebeurt mocht Daniel Ricciardo het zitje overnemen van Kimi Raikkonen.

Red Bull Racing:
Moet bij Renault blijven.
...En afwachten, geen andere keus.

Haas F1:
Het beste is dat het Amerikaanse team bij Ferrari blijft. Er moet nog te veel ontwikkeld en geleerd worden. De tijd die gespendeerd wordt aan het remprobleem zou een bottleneck kunnen worden als er een andere krachtbron zou zijn.

Formule 1 2017 McLaren-Honda


Sauber F1:
Ferrari is de meest voor de hand liggende optie. De nieuwe teambaas Frederic Vasseur probeert wanhopig de beslissing terug te draaien met betrekking tot Honda die gemaakt was door de recentelijk ontslagen Monisha Kaltenborn. Naar het schijnt heeft Vasseur het bankpasje met een gezond budget om zo Sauber weer op orde te krijgen. Het lijkt allemaal in de lucht te hangen voor Sauber op het moment.

Het hangt allemaal af van de beslissing die McLaren neemt. Hiermee wordt ook bekend hoeveel teams de fabrikant kan bevoorraden. Natuurlijk is het aannemelijk dat Vasseur bij de huidige leverancier blijft, misschien zelfs een betere deal weet te regelen. Geruchten over Renault borrelen op, maar Ferrari ligt meer voor de hand.

McLaren-Honda:
Weinig te discussiëren, wisselen van Honda naar Renault.

Start F1 GP Spa Francorchamps


De LAATSTE kaarten voor de Formule 1 Grand Prix van België op Spa-Francorchamps:

F1-tickets voor de Grand Prix Formule 1 op Spa-Francorchamps! De race in de Belgische Ardennen is het hoogtepunt voor veel Nederlanders en Belgen. De laatste tribunekaarten voor Spa-Francorchamps! Bekijk vrijblijvend de informatie:

*Grand Prix van België*

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS