Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

"Fabrikanten zijn tot het extreme gegaan en dat was uiteindelijk geen goede reclame"

Uitgegeven door Wim Boekel • 27 juni 2017 09:00

Oliver Jarvis, de winnaar van de 24 uur van Le Mans in de LMP2-klasse met Ho-Pin Tung, denkt dat het falen van de Porsches en Toyota's tijdens de 24 uur van Le Mans bewijst dat de fabrikanten over de limiet gegaan zijn. Alle vijf de bolides die door de fabrikanten werden ingezet, kregen last van mechanische problemen tijdens de 2017-editie van de race op het Circuit de la Sarthe, waarbij twee van de drie Toyota TS050 Hybrids al halverwege uitvielen. Beide merken hadden problemen met de hybride systemen, terwijl Toyota daarnaast nog een probleem met de koppeling en Porsche last kreeg bij een bolide met de oliedruk.



“Ik had een weddenschap met mijn engineers dat een P2 op het podium ging eindigen, maar we zagen onszelf zeker niet de race leiden”, vertelt Jarvis aan het Engelse Autosport.com. “Na de testdag was het duidelijk dat de hybride P1s op enig moment problemen gingen krijgen, maar wat we afgelopen race zagen was dat fabrikanten tot het extreme gaan en dat was uiteindelijk geen goede reclame.” De Brit gelooft dan ook dat de LMP1 op het randje staat dat het niet meer duurzaam is, gezien de gebeurtenissen in de race van dit jaar. De organisatie van de 24 uur van Le Mans had de regels juist aangepast om de snelheid terug te brengen.

“De ACO heeft de regels neergezet om de auto’s te vertragen, ondanks dat werd dit jaar het ronderecord gekraakt en gingen de auto’s sneller dan ooit, ondanks minder brandstof dan ooit”, aldus de teamgenoot van Tung. “Maar dat had zeker een flink effect op de betrouwbaarheid. Misschien dat de auto’s te technisch zijn. Mijn mening is dat er iets gedaan moet worden aan de kosten die er omheen hangen, als de klasse duurzaam gehouden moet blijven.”



Vergeet hem niet! Speel mee met de extra trekking van de Staatsloterij

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS