Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nieuwe LMP1-bolide Ginetta in de windtunnel getest: "Het model zelf is een soort kunstwerk"

Uitgegeven door Wim Boekel • 23 juni 2017 02:16

De nieuwe LMP1-bolide van Ginetta, die in 2018 in de non-hybride klasse van het FIA World Endurance Championship moet gaan rijden, is getest in de windtunnel bij Williams Advance Engineering. Hiervoor werd een schaalmodel van de auto gebruikt, waarbij volgens de Britse fabrikant significante verbeteringen zijn behaald met betrekking tot de downforce.



“Het is een immens positieve eerste test voor Ginetta”, zei het hoofd aerodynamica Andy Lewis. “We hebben honderden runs gesimuleerd in de CFD voordat we naar Williams Advance Engineering gingen. We hebben aero-mapping en correlatie oefeningen uitgevoerd om de initiële tunnel resultaten te verifiëren en van daaruit heeft de aero-ontwikkeling een sterke start gemaakt met grote verbeteringen in de efficiency.”

“De hoeveelheid verzamelde data, samen met de winst die we gemaakt hebben in de tunnel geeft het team in Leeds een fantastisch platform waarop we qua aero-ontwikkeling verder kunnen bouwen met ons LMP1-project”, vult technisch directeur Ewan Baldry aan. “Het model zelf is een soort kunstwerk. De vele drukaftakkingen, de pneumatische schaalbanden, ultra licht frictie ophanging, de complexiteit van de staanders en de rem-detaillering waren zichtbaar. Verder is de Mecachrome motor gebouwd met gebruik van snelle prototype technologie, waarmee we een fantastisch instrument hebben om onze aero-ontwikkeling te verbeteren.”

Het doel van Ginetta is om in 2018 zes auto’s op de grid van het FIA WEC te hebben. Een eerste klant is echter nog niet onthuld.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS