Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Nieuwe regels: Hoe betrek je fabrikanten erbij, met een geblazen motor van 30 jaar terug?

Uitgegeven door Wim Boekel • 22 juni 2017 14:10

In de aanloop naar de 24 uur van Le Mans maakte de Automobile Club de l’Ouest en de FIA de geplande regels voor 2020 bekend. In de nieuwe regels richt men zich met name op het terugbrengen van de kosten en meer gebruik van elektriciteit. Het doel daarvan is om meer fabrikanten naar de LMP1 te lokken. FIA-president Jean-Todt is blij met de gezamenlijke inspanning om de regels rond krijgen, waarbij zijn verwachting is dat de mobiliteit op de weg ook verandert.

dwarsdoorsnede Porsche 919 Hybrid

“Deze regels zijn een soort van teamresultaat”, vertelde de Fransman tijdens een FIA Sport Conferentie in Geneve. “Fabrikanten waren er bij betrokken, eigenlijk iedereen die er in betrokken kon worden. De teams, de organisatoren van de ACO en de mensen van de FIA. Dit is wat er uitkwam, dus ik denk dat het opnieuw toont dat er een noodzaak is om een visie te hebben over de nieuwe technologie. De wereld verandert en dus ook de fabrikanten, ze willen dat meenemen.”

“Ik was erg onder de indruk, toen ik alle advertenties van Toyota zag, die waarschijnlijk een beter resultaat verwacht hadden, dan wat ze bereikt hebben. Het is ‘Toyota’ geschreven in dezelfde grootte als ‘Hybrid’. Het demonstreert dat 1 van de 2 of 3 grootste fabrikanten in de wereld, de hybridisatie van hun geproduceerde auto’s claimen. Hoe verwacht je dat deze mensen bij het autoracen worden betrokken, met een geblazen motor van 30 jaar terug? Het is de weg die we nu eenmaal zijn ingeslagen.”


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS