DTM

Safety-car protocol uit de Formule 1 zorgt voor verwarring: "Ik weet niet precies waarover ze praten"

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 mei 2017 08:32

Jamie Green verdedigt zijn herstart tijdens de tweede race van de DTM-openingsweekend in Hockenheim. De Audi-coureur kreeg een straf tijdens de eerste nieuwe procedure van de herstart in het Duitse toerwagenkampioenschap. Het kampioenschap maakt sinds dit jaar gebruik van het safety-car protocol uit de Formule 1, waarbij de auto’s zij-aan-zij met 80 km/u moeten oprijden voor de groene lichten uitgaan.

2017 DTM Hockenheim


In Hockenheim werd de procedure voor het eerst gebruikt na een aanrijding tussen Nico Muller en Robert Wickens. Green reed volgens de stewards, bij de herstart voorbij aan Timo Glock toen de race werd herstart. De Brit kreeg een stop-and-go-penalty.

“Ik weet niet precies waarover ze praten”, reageerde Green tegen het Engelse Autosport. “We hebben besproken hoe de regels bij de voorste rij moeten zijn en wanneer de race start, wie beslisten wanneer hij start, enzovoort. Wat ik begreep is dat de race begint wanneer de lichten uitgaan en we hadden ook de racedirecteur op de radio die zei: ‘green’ toen de race startte. Ik reageerde daarop en dat betekende dat ik Timo voor de lijn passeerde en het leek alsof iedereen dat deed, omdat Gary Paffett mij inhaalde bij bocht 1.” Ondanks de straf pakte de Audi-coureur toch de overwinning, omdat hij voor de pitstops voldoende marge had opgebouwd. De rijder behield daarna zijn voordeel en ging voor Paffett over de finish.

“Ik begrijp niet helemaal wat hij deed, om eerlijk te zijn”, vertelde de Audi-coureur die de schuld aan Glock geeft voor de fout gelopen herstart. “Ik probeerde eigenlijk dezelfde snelheid als Timo te houden. Zover als ik begreep, dicteerde hij de snelheid en het tempo en probeerde ik dicht bij hem te blijven. Het idee is dat we dichtbij elkaar zitten in het midden van het circuit en dat was alles wat ik probeerde.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS