Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

24H Daytona: Cadillac winnaar, Renger van der Zande en Jeroen Bleekemolen op het podium!

Uitgegeven door Peter Vader • 30 januari 2017 09:40

De 55e editie van de Rolex24 at Daytona op de Daytona International Speedway is een klinkende overwinning geworden voor Cadillac. Na 659 ronden wist Ricky Taylor als winnaar de geblokte vlag te passeren en kon daarmee samen met teamgenoten Jordan Taylor, Max Angelelli en NASCAR legende, Jeff Gordon het podium als winnaars beklimmen. Het was een controversiële overwinning, want in de slotfase van de race raakte de #10 Konica Cadillac de achterkant van de witte #5 Mustang Sampling Racing-Cadillac. Deze spinde daardoor, wist zich razendsnel te herstellen en zijn race te vervolgen, maar Albuquerque slaagde er niet meer in om zijn voorligger in te halen. Het resultaat betekende een teleurstellende tweede plaats voor de witte #5 Cadillac van Barbosa/ Fittipaldi/ Albuquerque. De wedstrijdleiding besliste dat de touche geen aanleiding was om de #10 Cadillac straftijd te geven, waardoor hij als winnaar over de eindstreep kwam. Een overwinning met een bijsmaak!

Winnaar over eindstreep

De derde plaats ging naar de blauwe Riley #90 van Goossens/ Van der Zande/ Rast. Vanwege het regenachtige weer lag de blauwe Riley van het Visit Florida-team gedurende de nacht zelfs aan de leiding, aar uiteindelijk kwam de auto snelheid te kort ten opzichte van de twee Cadillacs. Niettemin een geweldige prestatie van Renger van der Zande, die zich hiermee definitief nestelde tussen de gevestigde namen. Eigenlijk was er sprake van een Benelux-succes, want Marc Goossens stond naast Van der Zande en Rast op het podium.

Visit Florida Riley

Hurley Haywood, vijfvoudig winnaar van de Rolex 24 At Daytona, zwaaide om 14:30 lokale tijd op zaterdagmiddag met de groene vlag, om het 24 uurs spektakel van start te laten gaan. Het Cadillac Prototype trio van de # 31 Whelen Techniek Racing, # 10 Konica-Cadillac en # 5 Mustang Sampling Racing namen de leiding en stonden die tot aan de finish niet meer af. In het achtste uur kreeg de #31 problemen met de stuurinrichting en moest afhaken. Toen de duisternis viel en de regen begon te vallen en er bovendien sprake was van een bittere kou, werd de uiterste concentratie gevraagd van de teams op een veeleisende en verraderlijke baan.

#10 Konica Cadillac winnaar

In de vroege uren van zondagmorgen bleek hoe extreem de omstandigheden waren, na diverse safety car periodes. In de slotfase van de race was de baan weer opgedroogd en ontspon zich een onverwachte, zinderende finale. De om de overwinning strijdende Cadillacs gingen tot het uiterste en bracht het publiek in vervoering. Daarachter volgde nog een andere, adembenemende strijd. De debuterende #911 Porsche 911 RSR met Patrick Pilet aan het stuur, attaqueerde rondenlang de leidende #66 Ford GT van Müller/Hand/Bourdais, maar wist er maar niet voorbij te komen. Pilet had kennelijk te veel gevergd van de banden van de Porsche, want daarna vocht hij voor het behoud van zijn tweede plaats in de GTD klasse, omdat de #62 Risi-Ferrari 458 van Fisichella/Calado/Vilander hem probeerde voorbij te steken. Smullen voor het publiek, waarbij de volgorde uiteindelijk toch Ford voor de Porsche en de Ferrari bleef.

Ford GT

De PC klasse, de open prototypen, bleek gedurende de race het geweld van alle andere auto’s niet meer bij te kunnen houden. Dit veroorzaakte de nodige irritaties en moeilijke situaties op de baan. Met een typerende vijftiende plaats overall, werd de #38 Oreca van French/O'Ward/Masson/Boulle de winnaar in deze klasse.

Vol veld

De GTD-klasse werd een overwinning voor De Quesada/Morad/Lazare/De Quesada/Christensen in de Alegra-Porsche #28. Op de derde plaats eindigde Jeroen Bleekemolen met de Mercedes AMG GT3. Een uitstekend resultaat, nadat hij zelfs nog een tijdje aan de leiding van de GTD klasse had gereden. De slechte weersomstandigheden waren in het voordeel van de Mercedes, toen de baan weer opdroogde kwam de auto wat snelheid te kort.

Uitslag Rolex24 2017:
P
1 Taylor/Taylor/Angelelli/Gordon (Taylor-Cadillac #10)
2 Barbosa/Fittipaldi/Albuquerque (Action-Express-Cadillac #5)
3 Goossens/van der Zande/Rast (Spirit-of-Daytona-Riley #90)
PC
1 French/O'Ward/Masson/Boulle (Performance-Tech-Oreca #38)
2 Papadopoulos/Mowlem/Merzon/Hindman/Cheng (BAR1-Oreca #26)
3 Yount/Rice/Kvamme/Ducote/Yacaman (BAR1-Oreca #20)
GTLM
1 Müller/Hand/Bourdais (Ford #66)
2 Pilet/Werner/Makowiecki (Porsche #911)
3 Fisichella/Calado/Vilander (Risi-Ferrari #62)
GTD
1 De Quesada/Morad/Lazare/De Quesada/Christensen (Alegra-Porsche #28)
2 De Phillippi/Mies/Gounon/Schmidt (Land-Audi #29)
3 Keating/Bleekemolen/Farnbacher/Christodoulou (Riley-AMG #33)


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS