Formule 1

De horrorcrash van Fernando Alonso voor het Halo-systeem gebruikt, nu de psychologische discussie

Uitgegeven door Wim Boekel • 17 januari 2017 11:44

De FIA heeft een simulatie uitgevoerd met de zware crash van Fernando Alonso tijdens de Grand Prix van Australië van 2016, waarbij het Halo-systeem was bevestigd. Het testen werd in het tweede helft van het seizoen afgerond, toen alle coureurs met de bescherming hadden gereden en feedback aan de FIA hebben gegeven. Volgens het overkoepelende autosportorgaan wordt het systeem in 2018 ingevoerd.

Crash Alonso

De McLaren-coureur liep in 2016 ongedeerd weg, na het zware ongeval met Esteban Gutierrez, toen hij achterop de Haas-coureur klapte. FIA’s veiligheidsdirecteur Lauren Mekies zegt nu dat de crash als onderdeel van het onderzoeksprogramma werd geanalyseerd om de coureur de beste mogelijke kans te geven bij een dergelijk ongeval.

“We kijken vooral naar dat ongeval toen we de Halo-studie deden” vertelde Mekies tijdens de lezing op Autosport International. “We hebben gezien hoe de auto landde, maar de belangrijkste vraag die bleef staan was wat er gebeurde als de coureur eruit kwam. Het antwoord bestaat uit twee delen. Het eerste deel was de standaardprocedure, dat baanofficials de auto weer op de wielen zetten. We accepteren het dat als een coureur zich goed voelt hij daar nooit op wacht, hij probeert altijd eruit te komen. Het is geen fantastisch idee als je het elektrisch systeem in de auto overweegt en wij geven de voorkeur dat hij wacht, maar we begrijpen dat het zo is.”

“We zetten een van de chassis' op zijn kop en lieten Andy Mellor erin plaatsnemen. We kozen voor het slechtst mogelijke scenario en we vroegen hem er exact uit te komen zoals Fernando Alonso zich bevrijdde uit zijn positie. Hij deed dat ongelofelijk. Dus weten we in dat geval dat de halo genoeg ademruimte geeft voor de coureur. Toen we dat aan de coureurs toonden, waren ze niet onder de indruk van Andys snelheid om uit de auto te komen. Ze vroegen eigenlijk om het te proberen voordat de Halo wordt geïntroduceerd, dus op een dag krijgen ze de training.” Het project rond de Halo is afgerond, maar volgens de veiligheidsdirecteur is het aan de F1-bazen om te besluiten om het te implementeren of een alternatieve route te volgen.

“We hebben het Halo-project eigenlijk afgerond”, zegt Mekies. “Het was een van onze onderzoeksprojecten, het is een van de meest intensieve geweest. Wat betreft het engineeringswerk is het afgerond, het is klaar. Nu is er meer de psychologische discussie die tussen de belanghebbende van de sport gevoerd moet worden. Tussen de coureurs, de FIA en de teams, om te begrijpen wat het juiste voor de F1 en voor de single-seaters is. Of dat we misschien iets anders nodig hebben. Dus er is nog steeds voldoende te ontwikkelen voor 2018.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS