Autosport Internationiaal Singleseaters • Autosport INT Diversen

24h Dubai: Succesvolle première met overwinning Graff Racing in eerste race Hankook 3x3H DUBAI

Uitgegeven door Peter Vader • 12 januari 2017 03:06

DUBAI – De activiteiten in de raceweek van de Hankook 24H DUBAI begonnen dit jaar vroeg, want al op dinsdag kwamen de prototypes van de eerste editie van de Hankook 3x3H DUBAI in actie op het Dubai Autodrome. In totaal 17 prototypes uit de klassen G57, CN en P3 kwamen uit tijdens twee vrije trainingen, een tijdtraining en de eerste van de in totaal drie races van elk drie uur, die deze week op het programma staan. De overwinning in de eerste race voor prototypes, georganiseerd door het Nederlandse bureau CREVENTIC in samenwerking met het Dutch National Racing Team (DNRT) ging naar het Franse Graff Racing. Coureurs Eric Trouillet, Franck Matelli en Edward Lewis Brauner legden met hun Ligier JS P3 in totaal 79 ronden af. Het Nederlandse team Kox Racing completeerde het succes voor Ligier met de JS P3 van Peter Kox en Nico Pronk op de tweede plaats. De derde plaats algemeen en de overwinning in de G57-klasse was voor Century Motorsport met Euan en Daniel McKay. Het IDEC Sport Racing Team stelde met Frédérique Da Rocha, Nicolas Da Rocha, David Abramczik en Romain Vozniak in de laatste ronde de overwinning in de CN-klasse veilig.

Start photo

“Het was een fantatische ervaring om nu, na een zo lange voorbereiding, eindelijk de prototypes hier op Dubai Autodrome te zien racen”, zegt Ole Dörlemann van CREVENTIC. “Van veel rijders en teams hebben we heel positieve reacties en ondersteuning voor ons prototype-initiatief gekregen. Dit is een voorproefje van wat er ons verder dit jaar met de nieuwe 24H PROTO SERIES powered by Hankook te wachten staat!” Afgezien van de formulewagens uit de GP2- en A1GP-klassen, die zo’n tien jaar geleden in Dubai raceten, zijn de prototypes de snelste auto’s die ooit in wedstrijdverband op het 5,399 kilometer lange circuit in actie kwamen.

Bradley Ellis zet Optimum Motorsport-Ginetta G57 in kwalificatie op pole

Century Motorsport

Nadat ze al in de beide vrije trainingen de ranglijst hadden aangevoerd, bepaalden de Ginetta G57’s ook in de kwalificatie het tempo. Aan het stuur van de Graff-auto met het startnummer 57 (Lawrence Tomlinson/Mike Simpson/Jordan Sanders) kwam Simpson al vroeg in de sessie tot een tijd van 1:51,194 minuten, waarmee hij lange tijd bovenaan stond. In de laatste tien minuten echter toonde Bradley Ellis met een tijd van 1:51,666 minuten in de Optimum Motorsport-Ginetta (Adrian Barwick/Bradley Ellis/Kyle Masson/James French) met het startnummer 54 zijn potetieel. Tijdens zijn volgende ronde reed hij een tijd van 1:51,136 minuten, waarmee de Brit de pole-position voor de eerste drie-uursrace voor zich opeiste. Op de zesde plaats algemeen achter een vijftal Ginetta’s reed Peter Kox zijn Kox Racing-Ligier JS P3 (Peter Kox/Nico Pronk) naar de pole-position in de P3-klasse, terwijl de #45 Avelon Formula-Wolf GB08 CN (Ivan Bellarosa/Guglielmo Belotti) met Bellarosa aan het stuur de snelste auto in de CN-klasse was.

Probleemloze race resulteert in winst voor Graff Racing-Ligier

P1 Graff

Om 14.00 uur lokale tijd begonnen 16 prototypes met de gebruikelijke rollende start aan de drie-uursrace. De #52 Simpson Motorsport-Ginetta (James Wislow/John Corbett) vertrok vanuit de pitstraat. In het eerste halfuur was er een fraaie strijd om de leiding tussen Charlie Robertson in de #53 HHC Racing-Ginetta en Bradley Ellis in de pole-winnende #54 Optimum Motorsport-Ginetta, maar geen van beide auto’s haalde uiteindelijk de finish.

In de 17e ronde was er de eerste van in totaal drie code-60-neutralisaties, nadat de #45 Avelon Formula-Wolf GB08CN met Belotti aan het stuur als leider in de CN-klasse was stilgevallen. Doordat de Ginetta’s vanwege hun grotere motorvermogen in vergelijking met de andere prototypes in het veld langere pitstops moesten maken, kwamen de twee P3-auto’s naar voren. Een fraai duel tussen Franck Matelli in de #12 Graff-auto en Peter Kox in de #48 Kox Racing-Ligier bracht de beslissing in de strijd om de overwinning. Na twee code 60’s in de slotfase, de eerste na het stilvallen van de #82 Krafft Racing-Norma (David Cristini/Max Bortolami/Régis Treff) als leider in de CN-klasse en de volgende, slechts één minuut nadat de race was vrijgegeven, om de gestrande #46 Avelon Formula-Wolf (Amro Al-Hamad/Nick Adcock) te kunnen bergen, kon Kox geen aanval meer plaatsen. Zo reed Matelli de Ligier met het startnummer 12 over de eindstreep om zo de algehele overwinning en de P3-klassezege voor Graff Racing veilig te stellen. Kox eindigde als tweede. De McKays waren derde algemeen en eerste in de G57-klasse met hun Century Motorsport-Ginetta 57 met het nummer 51, op een ronde gevolgd door de #55 CWS Ginetta (Colin White/Brandon Gdovic/Jason Coupal). De strijd om de CN-klassezege werd pas in de laatste ronde beslist, toen Romain Vozniak in de #17 IDEC Sport Racing-LigierJS53 Evo 2 (Frédérique Da Rocha/Nicolas Da Rocha/David Abramczik/Romain Vozniak) de #85 Krafft Racing Norma M20FC (François Kirmann/Daniel Kirmann/Jean-Charles Perrin) passeerde en zo de vijfde plaats algemeen en de winst in de klasse behaalde.

Kox Racing


 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS