Rally

Kevin Abbring zorgt voor eerste overwinning nieuwe Hyundai i20 R5: "Geweldige opsteker"

Uitgegeven door Bas Kaligis • 28 november 2016 07:23

Kevin Abbring heeft een heel druk autosportseizoen op indrukwekkende wijze afgesloten met een fraaie overwinning in de vermaarde Rallye du Var. De Nederlander heeft dit jaar een belangrijke bijdrage geleverd aan de ontwikkeling van de i20 R5, bekroond met de allereerste internationale overwinning voor de nieuwste rallyauto van Hyundai. De Rallye du Var is al 62 maal verreden en is één van de belangrijkste rally’s in Frankrijk. Abbring is pas de tweede buitenlander in 62 jaar die het evenement op zijn naam heeft kunnen schrijven. Legendarische winnaars in het verleden waren onder andere Sébastien Loeb en Jari-Matti Latvala.

Rallye du VAR Kevin Abbring


Abbring kan terugzien op een inspannend seizoen waarin hij niet zo vaak thuis in Son was. Zijn belangrijkste opdracht dit jaar was om de I20 R5 vanaf scratch te ontwikkelen en ook om een belangrijke bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van de Hyundai New Generation I20 WRC voor het komende rallyseizoen 2017. Daarnaast bestreed hij met de ‘2015 spec’ I20 WRC diverse rally’s en gaf hij de R5-versie ook de vuurdoop tijdens de Rally van Ieper. De overwinning dit weekend is belangrijk omdat Hyundai heeft aangetoond dat de R5 uiterst competitief en betrouwbaar is. En dat tegen een gevestigde orde.

De wedstrijd
In Zuid-Frankrijk stonden zo’n 300 deelnemers aan de start van de Rallye du Var waaronder alleen al 21 R5’s. Abbring moest het opnemen tegen de Franse rallykampioen van dit jaar en de winnaar van vorig jaar in een Ford Fiesta WRC, en tegen de Franse Citroën-fabrieksrijder Lefebvre in een DS3 WRC. De Rallye du Var werd verreden in de Zee-Alpen ten noorden van de Côte d'Azur. Voorafgaande aan de wedstrijd was er dagenlang noodweer.

Dag 1
Op vrijdag werden drie klassementsproeven verreden die behoorlijk glad waren geworden door de overvloedige regenval. Direct vanaf de start was Abbring verwikkeld in de strijd om de koppositie. Hij moest het daarbij opnemen tegen enkele krachtige ‘full spec’ WRC-auto’s. Ondanks het verschil in vermogen wist Kevin in de buurt van Stéphane Lefebvre te blijven, waarbij hij ook moest afrekenen met enkele andere coureurs in een WRC-auto. Na een foutje van de Citroen-rijder wist Abbring echter de koppositie te pakken. Twee derde tijden achter de twee snelste WRC’s en een tweede tijd op de derde, lange KP leverde in de tussenstand ’s avonds een tweede plek op.

Dag 2
Op zaterdag stonden er 7 klassementsproeven op het programma met een heftige strijd tussen Lefebvre, Salanon en onze landgenoot. Alleen Abbring reed het parcours foutloos en mede door uitstapjes van zijn twee directe concurrenten keerden Kevin en zijn navigator Seb Marshall ’s avonds als leiders terug in het servicepark. Echter met de hete adem van lokale rijder Bonato in hun nek die dankbaar gebruik maakte van zijn terreinkennis, vooral in het donker, waardoor hij zijn achterstand had verkleind tot slechts 16 seconden.

Dag 3
Met drie klassementsproeven op het programma waarvan twee langer dan 30 kilometer, moesten de rijders vanaf 06.30 uur al vroeg op pad. De eerste twee KP’s werden zelfs in het donker en de mist verreden. Onze landgenoot was klaarwakker en draaide op de eerste proef de snelste tijd, zelfs sneller dan Lefebvre in zijn DS3 WRC. Ook achtervolger Bonato werd op grotere afstand gezet. Op de laatste KP gingen Kevin en Seb er nog eens goed voor zitten, wat resulteerde in een supertijd. Bonate eindigde op een minuut als tweede en de Frans kampioen op plek drie, op ruim drie minuten achterstand.

Kevin Abbring

Kevin Abbring
Kevin Abbring: “Dit is een geweldig opsteker voor ons gehele team, het resultaat van een jaar lang hard werken. Diverse rijders verdwenen door de slechte omstandigheden van het goede pad, maar ik heb mijn eigen tempo gereden en de auto is heel stabiel. Mede daardoor hebben wij geen fouten gemaakt. Wij zijn de tweede buitenlandse équipe ooit die de Rallye du Var heeft gewonnen, dat geeft een fantastisch gevoel. We hebben aangetoond dat de I20 NG R5 heel competitief en betrouwbaar is. Ik ben blij dat ik vanaf het begin betrokken was bij de ontwikkeling van de auto en het is gaaf dat je dan ook de allereerste overwinning boekt met de auto. We waren gekomen om het potentieel van de auto aan te tonen en om mijn vaardigheden op asfalt verder te verbeteren. Wij zijn in beide doelstellingen meer dan geslaagd. Ik wil het hele team, en natuurlijk ook mijn navigator Seb Marshall, van harte bedanken voor de prima samenwerking."

Einduitslag Rallye du VR
1. Abbring/Marshall (Hyundai I20 R5) en 2h20m10s8
2. Bonato/Boulloud (Team CHL Sport Auto, DS 3 R5) + 59s1
3. Michel/Degout (Team 2C Yacco, Skoda Fabia R5) + 1m42s9
4. Panizzi/Orphelin (Peugeot 208T16) + 2m19s6
5. Roché/Roché (Team FJ Elf, Skoda Fabia R5) + 6m00s9
6. Bernardi/Bagnis (Peugeot 208T16) + 7m08s5
7. Margaillan/Margaillan (Skoda Fabia R5) + 7m59s8
8. Ciamin/De La Haye (Ford Fiesta R5) + 9m00s9
9. Dumas/Giraudet (Porsche 997 GT3 RS) + 9m45s3
10. Guigou/Derousseaux (Renault Clio R3T) + 9m49s9

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS