Autosport Internationaal Toerwagens • ALMS

Het einde van een tijdperk: de radicale DeltaWing keert niet terug in 2017

Uitgegeven door Dirk Kempen • 21 november 2016 08:51

De radicale DeltaWing, die werd ontwikkeld door Élan Motorsport Technologies (een bedrijf van Don Panoz), heeft haar laatste race gereden. De auto die als IndyCar concept auto begon, en uiteindelijk vele races reed in het United SportsCar Championship, zal niet terugkeren in 2017. De veranderingen in de regels binnen dit kampioenschap zorgen er voor dat de DeltaWing haar laatste race gereden heeft.


In 2009 nodigde IndyCar een aantal race autofabrikanten uit om een radicale nieuwe IndyCar te ontwerpen. Hoewel de competitie werd gewonnen door Dallara met de DW12 viel de DeltaWing met haar smalle wielbasis zeker op. Ontwerper Ben Bowlby nam de safety cell van de onsuccesvolle Aston Martin AMR-One als basis. Na de afwijzing door IndyCar nam Bowlby contact op met Don Panoz, en later met Nissan. De auto werd voorzien van een 1,6 liter Nissan motor. De radicale, en energiezuinige, auto mocht deelnemen aan de 24 uur van Le Mans in 2012 in de buitencategorie, Garage 56. De race duurde helaas maar 75 ronden. Een touché met de Toyota LMP1, met Kazuki Nakajima achter het stuur, bracht een vroegtijdig einde aan de race. De auto vormde de basis voor de Nissan ZEOD RC in 2014, eveneens ontworpen door Bowlby.


Ook zonder ontwerper Bowlby zorgde Don Panoz ervoor dat de auto ingezet werd op de circuits. Als uitzondering werd de auto toegelaten tot Petit Le Mans, een race over 1.000 mijl op Road Atlanta. De auto deed het erg goed en eindigde als vijfde in het algemeen klassement. Voor 2013 werd er een hele nieuwe auto gebouwd, de DeltaWing DWC13. De auto kreeg een nieuwe motor. Een motor gebaseerd op Mazda onderdelen maar ontwikkeld door Élan Motorsport Technologies (een bedrijf van Don Panoz). Het werd ook een zwaardere motor, van 1.6 liter ging de motor naar 1.9 liter. Net als de andere proto's tegenwoordig kreeg de auto een dak. De auto toegelaten tot de P1 klasse in de American Le Mans Series. Andy Meyrick, Katherine Legge en Olivier Pla bestuurden de vernieuwde DeltaWing. Het team eindigde tweemaal als derde, op Road America en Circuit of the Americas.


Bij de introductie van het United SportsCar Championship werd de auto in de Prototype klasse ingedeeld. Naast de DeltaWing reden hier LMP2 auto's en Daytona Prototypes. Meyrick en Legge werden gedurende het seizoen ondersteund door Gabby Chavez en Alexander Rossi. Tijdens de seizoensfinale op Road Atlanta haalde het team haar beste resultaat, een vierde plaats. In 2015 en 2016 kreeg het team meer moeite om de aansluiting te houden met de snelle prototypes. Twee vijfde plaatsen in 2016 waren het maximaal haalbare.

Voor 2017 krijgt het United SportsCar Championship een nieuw reglement. De Daytona prototypes worden uitgebannen en vervangen door auto's in de LMP-stijl, genaamd Daytona Prototype international (DPi). De DPi's vormen samen met LMP2 auto's het veld. Hierin is geen plaats voor de DeltaWing. Als uitzondering zou de auto worden toegelaten tot de 2017 editie van de 24 uur van Daytona, helaas ziet het team hier nu van af. "Panoz heeft nu haar prioriteiten bij andere projecten binnen het bedrijf," gaf de PR afdeling aan. Het Amerikaanse merk lanceerde recent een GT4-auto.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS