Karting • Karting Diversen

Lorenzo van Riet ziet podium in rook opgaan bij WK X30; "Ik lag derde toen opeens de motor.."

Uitgegeven door Bas Kaligis • 30 oktober 2016 10:16

LE MANS - Karter Lorenzo van Riet liep meter voor meter in op de twee koplopers tijdens de finale van het WK X30 op het circuit van Le Mans. Toen gooide de zestienjarige rijder uit Castricum er nog maar eens de snelste ronde van de race tegenaan. De koplopers verschenen steeds groter op zijn netvlies, maar net toen hij begon te geloven in de overwinning, gooide de techniek roet in het eten. De temperatuur van de motor liep op tot zestig graden en plots verloor hij veel vermogen. Dag droom, dag WK.

Lorenzo van Riet WK X30 Le Mans
 
Daags na het evenement kan Lorenzo relativeren. Het balen is voorbij en hij blikt nu alweer vooruit op zijn revanche voor volgend seizoen. Want dat hij in Le Mans unfinished business heeft, is een understatement. “Ik had er een jaar geleden al de world cup X30 gereden, in de shifter-klasse werd ik toen vierde. Ik kende de baan dus. Ook deze keer was het een hele week trainen en racen, voor iedereen”, blikt de snelle coureur terug op het mega-evenement, waaraan meer dan 400 karters deelnamen.

Het was vooral een heel drukke week. “We begonnen al op maandag met de eerst sessie. Daarin moest ik de motor inrijden. In de tweede sessie liep die vast, dat betekende twee sessies weggegooid dus. De thermostaat was niet goed. Dinsdag hadden we drie vrije trainingen en woensdag nog eens twee”, somde Lorenzo op. “Daarin ging het vrij goed. Ik zat er goed bij qua snelheid. Donderdag hadden we de kwalificatie en reed ik naar de zesde tijd. Net toen we met slicks de baan opgingen, begon het licht te miezeren. Ik nam geen risico en zette gelijk een snelle tijd neer. Maar de regen zette niet door en de baan werd sneller.”
 
Daarna werd de spanning met de heats allengs groter. “De eerste was nat, dus had ik regenbanden laten monteren. Ik had niet zo’n goede start, maar ik reed met de snelste ronde terug naar P3. Helaas ging toen de ketting ging stuk en had ik een DNF. Vrijdag en zaterdag hadden we achtereenvolgens twee heats en één heat. Ik reed continu in de top vijf. Daarmee was ik niet ontevreden.”
 
Zo had hij zich een prima uitgangspositie verschaft voor de prefinale. “Ik mocht op P7 beginnen en werd uiteindelijk vijfde. De snelheid zat er goed in, ik haalde de top vijf. Alles zat dicht bij elkaar.” Door die vijfde plaats mocht hij in de finale ook vanaf die positie starten. Lorenzo: “Ik had een goede start. Toen ging voor mij Op de Beeck iets te langzaam door de bocht en daardoor kwamen er buitenom wat rijders aan me voorbij en verloor ik dus een aantal plekken.”

lorenzo van Riet Falcon X30 Le Mans

Maar niet getreurd, want Lorenzo had nog wat over, zo liet hij weldra zien. Hij haalde de ene na de andere rijder in en bracht de snelste raceronde op de klokken. “De race ging goed, de snelheid was goed, ik reed in de finale de snelste ronde op een Falcon-chassis. Dat is een goed chassis. Het is een nieuw kartmerk van Peter de Bruijn. Ik lag derde toen opeens de motor te heet werd, zestig graden. Daardoor verloor ik heel veel vermogen. Dag kans op winst. Dat was erg jammer en balen. Er had veel ingezeten, want ik reed naar de rijders op de eerste en tweede plek toe.”
 
Achteraf was er het besef bij Lorenzo dat hij het WK had kunnen winnen, hij was zo dichtbij. “Maar hadden telt niet mee in de racerij. Wat het had kunnen zijn? Dat zullen we nooit weten.” Desondanks kon hij met een positief gevoel terugblikken op de WK-week in Le Mans. “Ik vind het heel mooi, 450 rijders bij elkaar vanuit de hele wereld. Dat is echt gaaf. En we hadden ook een echte Le Mans-feeling met rijden in het donker”, refereerde hij aan de beroemde 24 uur van Le Mans. “Het ware lange maar mooie dagen. Jammer van de finale natuurlijk, maar ik heb van het WK genoten!”
 
Lorenzo van Riet bedankt Nick en Peter de Bruijn, Falcon-chassis’, zijn monteur Richard Scheffer en zijn sponsors Febo en Van Riet Auto’s.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS