Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

Toekomst van Audi in Le Mans op het spel door 'Diesel-gate'? 'Motorsportactiviteiten stroomlijnen'

Uitgegeven door Wim Boekel • 16 oktober 2016 04:12

Audi trekt zich na het seizoen 2017 terug uit het FIA World Endurance Championship. Dat meldde althans het Engelse Autocar Magazine. Het blad baseert zich op geruchten rond het hoofdkantoor in Ingolstadt. Audi dat in deze eeuw deze meeste overwinning in de 24 uur van Le Mans behaalde, heeft zelf nog geen officiële bekendmaking gedaan over een mogelijk vertrek. Het gerucht is gebaseerd om hooggeplaatste medewerkers, die werken met voorzitter Rupert Stadler. Het besluit is volgens het Engelse magazine genomen op basis van de extra bezuinigingen binnen de VAG-groep, die ingesteld zijn na de 'Dieselgate-affaire'. Diverse directeuren zouden zich volgens het gerucht afvragen of het in het belang van de groep is dat er zo’n financieel gevecht tussen Audi (Audi wilde zelfs entree maken in de Formule 1) en Porsche plaatsvindt met een direct gevecht in het FIA World Endurance Championship. Van beide fabrikanten wordt geschat dat ze rond de 200 miljoen Euro aan budget per jaar besteden aan de autosport. (Onlangs presenteerde Audi een nieuw bommetje + FOTO'S.)

FIA WEC Nurburgring 2016 Audi R18 e-tron quattro Wim Boekel

Een ander argument is volgens de verhalen dat er maar één aandachtspunt is in het FIA WEC en dat is de 24 uur van Le Mans. Ondanks de media-aandacht kan er echter slechts één winnaar zijn op het Circuit de la Sarthe. Volkswagen Motorsport en Bentley-directeur Wolfgang Durheimer is de opdracht gegeven om de motorsport-activiteiten van de VAG-groep te stroomlijnen en gelden vrije te maken voor een strategie die zich richt op elektrisch rijden. Waarbij ook het aantal dieselmotoren binnen de organisatie terug gebracht moet gaan worden.

FIA WEC Spa 2016 Audi R18 e-tron quattro Wim Boekel

Audi rijdt daarentegen met een dieselmotor met hybride systemen, welke geen enkele link heeft met het gamma aan dieselmotoren voor de openbare weg. “Een van de aantrekkingspunten van de twee merken LMP1-strategie was de verschillende concepten in de aandrijving”, aldus een insider van Audi tegen Autocar Magazine, “Het brengen van zowel Audi als Porsche met een gelijke aandrijving gaat het overbrengen van de technologie naar de straatauto’s beperken.”

Daarnaast wordt er vanaf 2018 een nieuwe aandrijvingslijn geïntroduceerd in de LMP1-klasse. De fabrikanten moeten dan gaan rijden in de 10-megajoule klasse aan energie-terugwinning. Dat betekent dat de dieselmotor behoorlijk aangepast moet worden. De huidige bolide rijdt met een 'terugwin capaciteit' van 6 megajoule. Ook de toekomst van de DTM staat volgens de geruchten onder druk. De GT3-activiteiten van Audi daarentegen moeten wel voorgezet gaan worden, naast de steeds populairdere GT4-klasse. Een ander gerucht is dat de gelden mogelijk deels worden overgebracht naar de Formule E.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS