Autosport Internationaal Toerwagens • Le Mans

BMW sluit een toekomst in de LMP1 nog niet uit: "Er zijn nieuwe regels voor de toekomst"

Uitgegeven door Wim Boekel • 11 oktober 2016 06:33

MÜNCHEN - BMW kondigde recent haar intrede in de LMGTE-Pro van het FIA World Endurance Championship in 2018 aan. Daarmee leek een stap naar de LMP1-klasse en het gevecht met Audi, Porsche en Toyota van de baan.

Sebastian Vettel Ferrari Grand Prix Maleisië Nico Rosberg


Het team keert nu terug naar de 24 uur van Le Mans waar het in 1998 de algemene overwinning behaalde. Toch betekent het niet dat het merk uit de Duitse deelstaat Beieren de ontwikkeling in de LMP1-klasse niet meer volgt, maar van een harde bevestiging van een eventuele komst wil BMW Motorsport-directeur Jens Marquardt nog niet weten.

“We werken nauw samen met de FIA en de ACO, omdat Le Mans voor mij echt een platform is en potentieel geeft om ‘cutting edge’ technologie bij het racen te betrekken", aldus de Duitser. "In enduranceracen zie ik veel potentieel. Natuurlijk zijn we geïnteresseerd om deel te zijn van wat waarschijnlijk het eerste emissievrije langeafstandsracen in de wereld is.”

Met name de nieuwe technologieën, waaronder de waterstof brandstofcel, waar de LMP1-klasse in de toekomst van kan gaan gebruikmaken is een attractieve optie. Daarbij geeft Jens Marquardt toe men mogelijk kan gaan starten met een Garage 56-inspanning. Een tijdsplanning wil de motorsportdirecteur echter niet geven.

“Het kan zo zijn, maar ik denk ook met betrekking tot de evolutie van de regels die de ACO dit jaar heeft aangekondigd, dat ze fabrikanten gaan consulteren en daaraan werken. Het is afhankelijk van de tijdschema’s. Er zijn nieuwe regels voor de toekomst.”

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS