Autosport Internationaal Toerwagens • Autosport INT Diversen

Ferrari GTC4Lusso T: eerste vierpersoons auto in de geschiedenis van Ferrari

Uitgegeven door Bas Kaligis • 24 september 2016 12:54

De aanstaande Autosalon van Parijs vormt het platform voor de onthulling van de Ferrari GTC4Lusso T, de eerste vierpersoons auto in de geschiedenis van het merk met het steigerende raspaard met een V8 turbomotor. Daarmee presenteert Ferrari een compleet nieuw Ferrari GT-concept voor liefhebbers van een sportieve en veelzijdige auto die ook bij uitstek geschikt is voor dagelijks gebruik.

Ferrari GTC4Lusso T

Moeiteloos verenigt de nieuwe GT elegantie, optimaal comfort voor de inzittenden en sportiviteit met de sensationele rijdynamiek van achterwielaandrijving, vierwielbesturing, een lager gewicht en een gewichtsverdeling met meer nadruk op de achterwielen (46:54).

De 3.9-liter V8 turbo is de nieuwste evolutie binnen de motorenfamilie die in 2016 werd uitgeroepen tot International Engine of the Year. Het maximale vermogen bedraagt 610 pk bij 7.500 tpm, het maximumkoppel van 760 Nm is beschikbaar tussen 3.000 – 5.250 tpm.

De karakteristiek van de V8 turbo past bij een dagelijkse inzet, ook in de stad. De volle, krachtige sound bij het accelereren wordt minder nadrukkelijk bij lagere snelheden, de motor pakt snel op vanaf lage toerentallen dankzij een brede, modulaire koppelafgifte en daarnaast is het toerenbereik indrukwekkend.

De handlingsystemen van de GTC4Lusso T zijn speciaal afgestemd op een snelle respons op commando's. Met name het 4WS-systeem (achterwielbesturing), dat is geïntegreerd in de Side Slip Control (SSC3), voorziet in snellere reacties op stuurinput bij het insturen en uitkomen van bochten, waarbij de achterwielen in dezelfde richting als de voorwielen sturen.

De beleving van de rechte-lijnprestaties zijn in dit nieuwe model verder verbeterd door Variable Boost Management, wat wordt onderstreept door een gasrespons zonder turbogat. Dankzij de variabele koppelkrommes (VBM) tussen de 3e en 7e versnelling blijft de rechtuitacceleratie tussen de overbrengingen constant en neemt die in lijn met de motorsnelheid toe, wat resulteert in een gevoel van een razendsnelle maar vooral maximaal progressieve acceleratie.

De styling van de GTC4Lusso T behoudt de innovatieve belijning van de shooting brake coupé, waarbij het model door het extreem gestroomlijnde silhouet bijna de lijn van een fastback krijgt. Het interieur vormt een samensmelting van opvallende stijlelementen van Ferrari met de luxueuze elegantie van een vierpersoons GT. De GTC4Lusso T heeft de unieke Dual Cockpit dashboardindeling, ontworpen voor een gedeelde rijervaring voor de bestuurder en voorpassagier. Het dashboard herbergt daarnaast het allernieuwste infotainmentsysteem met een indrukwekkend 10,25 inch HD capacitief touchscreen.

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS