Formule 1

Lewis Hamilton over zijn gridpenalty en de blaren op zijn banden: "Snel overhit"

Uitgegeven door Marten Veenstra • 27 augustus 2016 15:43

De gridpenalty voor Lewis Hamilton voor de Grand Prix van België komt niet als een verassing. Door motorproblemen eerder dit jaar was al bekend dat Hamilton dit seizoen niet zou kunnen uitrijden met de vijf krachtbronnen die een coureur ongestraft mag gebruiken. Het team van Mercedes kon hierdoor een geschikt moment kiezen om van motor te wisselen en de gridstraf die hier aan verbonden is te incasseren.


Eerder dit jaar zei Hamilton hierover het volgende: “Ik zal proberen een circuit te vinden waar ik de meeste plaatsen kan goedmaken, misschien een baan waar ik de mogelijkheid heb om mijn achterstand in te halen en om de winst mee te doen.”

De keuze van Hamilton en het Mercedes team is nu dus gevallen op de race op Spa-Francorchamps. Door dit weekend niet één maar drie maal van motor te wisselen groeit Hamilton’s straf tot een gridpenalty van 55 plaatsen waardoor hij de race volledig achteraan het veld zal moeten starten. Hierdoor heeft Hamilton nu drie volledig nieuwe motoren die hij de rest van het seizoen kan gebruiken.

Vreemd genoeg geeft Hamilton in België aan dat dit weekend helemaal geen goed moment is om deze straf te krijgen. “We zijn niet met gemak de snelste hier, en door de warmte is het waarschijnlijk het slechtste moment om de straffen te nemen.”

Gevraagd of Hamilton er de voorkeur aan heeft om vanuit de pits te starten of achteraan op de grid te staan geeft hij in het weekend van de Belgische Grand Prix tegenover NBC Sports aan het liefst meteen met de rest van het veld te kunnen vertrekken. “Het is niet echt een moeilijke beslissing, ik sta liever op de grid, ik hou van de grid. Waarschijnlijk zal ik dat dus doen. Er is niet echt een groot verschil. Maar ik zit liever direct in de race dan dat ik moet wachten tot iedereen in Eau Rouge is voordat ik start.”

Hamilton lijkt dus goed voorbereid te zijn op een inhaalrace maar weet nog niet hoe de banden zich gaan houden tijdens de race. Net als alle andere rijders heeft ook Hamilton problemen met het oppervlak van de banden door de zware omstandigheden in België.

“Ze raken snel oververhit, we zaten eerst op 18 psi (bandendruk) en nu op 23 omdat ze bang zijn dat ze exploderen. Alle banden hebben last van blaren en bubbels. Ik weet nog niet hoe hoog we morgen kunnen gaan.”



Dit weekend de nieuwste deals met super kortingen!!

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS