Formule 1

Waarom werd halo-systeem afgewezen? "We hebben meer tijd nodig om...."

Uitgegeven door Robertjan Vos van Zalingen • 29 juli 2016 13:36

De kogel is door de kerk: er komt officieel geen cockpitbescherming voor de coureurs in het Formule 1 seizoen 2017. De reden daarvoor is dat de systemen, en dan vooral het halo-systeem bedacht door Ferrari, nog niet uitgebreid genoeg getest zijn. Volgens Bernie Ecclestone gaat er in 2017 wel intensief getest worden met cockpitbescherming, zodat het in 2018 geïntroduceerd kan worden in de Formule 1.



"Het komt er niet van in 2017, maar we gaan er nog goed naar kijken. We zullen het in het vervolg ook geen halo meer noemen, maar gewoon hoofdbescherming”, zo verklaarde de baas van de Formule 1 aan Autosport.

In 2018 moet de Formule 1 dan wel rijp zijn voor een cockpitbescherming, zo verklaarde de FIA op vrijdag. "De Strategy Group is unaniem akkoord gegaan met de introductie van cockpitbescherming vanaf 2018, om op die manier de veiligheid van de coureurs te vergroten. Er is besloten dat het verstandiger is om de rest van dit jaar en het complete volgende jaar de verschillende opties verder te ontwikkelen, en daarna een keuze te maken voor het definitieve ontwerp. Met de halo zal later dit jaar en begin 2017 nog meer op de baan getest worden. De halo krijgt op dit moment ook de voorkeur omdat het de beste optie tot nu toe is, maar er was consensus binnen de Strategy Group dat er met een jaar extra ontwikkeling mogelijk nog een betere optie op tafel zal komen."

 

MEER NIEUWS...

Babe-box

Xtra

COLUMNS